Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 January, 2010

Makmal mini rasuah politik hasil pendekatan benteras rasuah - Uggah


Caption: SIBUK...Uggah kelihatan sibuk mengendalikan dokumennya ketika berlangsung sesi dialog bersama penduduk Kampung Debak, Betong kelmarin.

DEBAK, Selasa (26 Jan) – Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Douglas Uggah anak Embas akan memberi jaminan bahawa beliau akan memberi sumbangan terhadap perlaksanaan Makmal Mini Rasuah Politik yang akan diwujudkan pada bulan hadapan.

Terdahulu Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala telah mengumumkan penubuhan makmal terbabit bagi memerangi gejala rasuah dikalangan ahli politik disamping mengkaji perlembagaan parti politik dalam negara untuk tujuan itu menjelang bulan hadapan.

“Sudah tentunya saya menyokong penuh penubuhan Makmal Mini Rasuah Politik. Atas sebab ini saya akan menyumbangkan usaha saya bagi menjayakan penubuhan makmal ini kelak,” katanya.

Uggah yang juga Ahli Parlimen Betong berkata demikian kepada para pemberita sebaik sahaja selesai Majlis Dialog Antara Penduduk Kampung Debak dan Jabatan Pengairan dan Saliran Betong di Dewan Larkid, Debak, Betong kelmarin.

Dengan adanya sumbangan setiap Ahli Parlimen atau Menteri Kabinet terhadap penubuhan makmal terbabit kelak maka beliau yakin bahawa kerajaan akan berupaya merangka sebuah pendekatan baru bagi membenteras sebuah pendekatan baru berhubung masalah rasuah pada masa akan datang.

“Usaha ini mengambarkan keazamaan pihak kerajaan untuk membenteras gejala rasuah dan korupsi dikalangan ahli politik kita dari masa ke semasa. Justeru diharapkan agar penubuhan makmal mendapat sokongan daripada semua pihak selepas ini,” katanya.

Hadir sama ialah Jurutera Bahagian, Jabatan Kerja raya (JKR) Bahagian Betong, Richard Tajan, Pengurus Besar SACOFA, Haji Jemat Bujang, para pegawai kerajaan dan ketua kaum dari Kampung Debak, Betong.

Uggah menerusi sesi dialog itu telah mengumumkan peruntukan daripada pihak kerajaan bernilai RM2.6 juta bagi menjayakan perlaksanaan Projek Tebatan Banjir di situ sekarang.

Tamat.


No comments:

Post a Comment