Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 January, 2010

Jabatan Kebajikan hulur bantuan kepada mangsa boyak.


Caption: PRIHATIN...Ranimah (kanan) menyerahkan cek bantuan kepada Selin (kiri) sambil disaksikan Rohana (kanan sekali) dan anak mangsa baru-baru ini.

SRI AMAN, Khamis (21 Jan) – Jabatan Kebajikan Masyarakat Bahagian Sri Aman telah tampil untuk membantu tiga mangsa serangan buaya yang berlaku dari sekitar kawasan Bahagian Sri Aman baru-baru ini.

Tiga mangsa serangan buaya yang menerima bantuan berupa cek kewangan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat terbabit ialah Abang Marais Abang Adeng, 62, dari kawasan Lingga, Chee Joon Meng, 75, dari kawasan Engkilili dan mendiang Debeline anak Nyambong, 48, dari kawasan Skrang.

Kesemua cek bantuan kewangan berkenaan telah disampaikan sendiri oleh Penolong Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Bahagian Sri Aman, Sharifah Ranimah binti Wan Hashim sambil disaksikan oleh Pegawai Kebajikan Masyarakat Sri Aman, Rohana Isnawi.

Kesemua mangsa serangan buaya hadir bagi menerima cek bantuan terbabit pada majlis tersebut kecuali bagi mendiang Debeline yang diwakili oleh isterinya iaitu Selin anak Mandau.

Terdahulu mendiang Debeline maut dibaham buaya pada 30 September tahun lepas ketika sedang mandi bersama isteri dan anak perempuannya di Sungai Skrang pada waktu menjelang tengahari tarikh tersebut.

Manakala itu Abang Marais dari Kampung Tengah, Lingga pula nyaris maut apabila seekor buaya menyerang beliau dari arah belakang ketika cuba menunda perahu ke kawasan lebih tinggi di tebing Sungai Batang Lupar, Sri Aman.

Mangsa yang mempunyai tujuh orang anak lelaki dan tiga orang perempuan itu mengalami kecederaan bahagian tengkuk, bahagian lengan dan telinga bahagian kanan itu mendapat rawatan di Hospital Bahagian Sri Aman.

Tindakan Jabatan Kebajikan Masyarakat menghulurkan bantuan kepada mangsa serangan buaya terbabit menunjukkan bahawa kerajaan prihatin terhadap rakyat yang ditimpa nasib malang dalam negeri ini.

Tamat.


No comments:

Post a Comment