Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 January, 2010

Fakir miskin perlu daftar diri dalam e-kasih - Simoi


Caption: MANFAATKAN...Simoi (tiga kanan) sedang menyampaikan geran kepada Lamus (dua kiri) sambil disaksikan oleh Bakthiar (dua kanan), Mas Shamsiah (kiri), Balkis (tengah) serta yang lain.

MELUDAM, Ahad (31 Jan) – Golongan fakir miskin dinasihat agar mendaftar diri dalam sistem e-kasih di mana-mana pejabat daerah yang berdekatan demi membolehkan kerajaan membantu kebajikan hidup mereka kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi Haji Peri.

Menerusi sistem e-kasih, kerajaan katanya akan dapat mengenalpasti mana-mana penduduk yang benar-benar tergolong dalam kategori miskin tegar sebelum tindakan selanjut diambil bagi membantu kebajikan hidup mereka selepas ini.

“Kerajaan tidak akan dapat mencari penduduk yang benar-benar memerlukan bantuan kebajikan sekiranya mereka tidak mendaftarkan diri masing-masing menerusi sistem e-kasih di pejabat daerah yang berdekatan.

“Jika mahu kebajikan diri terbela maka penduduk yang berkelayakan haruslah mendaftarkan diri mereka dalam sistem e-kasih di pejabat daerah yang berdekatan,” katanya ketika berucap ringkas pada majlis penyerahan geran kerajaan bernilai RM5,000 kepada Tuai Rumah Lamus Kalong di Kampung Sungai Suak, Maludam kelmarin.

Selain itu Simoi juga turut menjelaskan bahawa wakil rakyat Barisan Nasional (BN) juga sentiasa bekerja dan memantau perkembangan hidup penduduk dengan merangka pelbagai pelan pembangunan di kawasan mereka dari masa ke semasa.

“Sebenarnya pelan pembangunan yang kita rangka memerlukan kelulusan pihak kerajaan dan seterusnya menunggu peruntukan daripada mereka bagi membolehkan perlaksanaan projek tersebut.

“Justeru adalah amat penting penduduk terutamanya dari kawasan DUN Lingga untuk memberi sepenuh kerjasama dengan wakil rakyat BN demi menjayakan projek pembangunan di kawasan mereka pada masa akan datang,” katanya.


Hadir sama ialah Timbalan Pengerusi Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) N.23 Lingga, Bakthiar Mathan, Ketua Wanita PBB N.23 Lingga, Balqis Abdul Wahid, Kaunselor Mas Shamsiah Haji Maslem serta ahli-ahli PBB yang lain. Tamat.


No comments:

Post a Comment