Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 January, 2010

Dasar Politik Pembangunan resepi terbaik pembangunan rakyat - Rayong


Caption: REHAT...Nyalau (dua kanan) dan Rayong (dua kiri) sedang duduk sebaik sahaja tiba untuk merasmikan majlis tersebut. Turut kelihatan ialah Kumpang (kiri sekali).

ENGKILILI, Jumaat (29 Jan) – Dasar Politik Pembangunan yang diilhamkan oleh Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud adalah merupakan ‘resepi pembangunan’ yang terbaik untuk rakyat dalam negeri ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa berkata Dasar Politik Pembangunan terbabit telah mewujudkan asas kestabilan politik yang kukuh dan disamping perpaduan yang erat dikalangan rakyat berbilang kaum dalam negeri.

“Oleh sebab itu projek pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan dalam negeri ini bergerak dengan penuh lancar hasil daripada Dasar Politik Pembangunan yang diperkenalkan oleh beliau (Taib) sebelum ini.

“Ia lebih terbukti lagi apabila Sarawak muncul sebagai negeri ke-3 terbaik dari segi pencapaian pembangunan. Atas sebab ini saya meminta rakyat khususnya dari kawasan DUN Engkilili bersatu-padu bagi menjayakan Gelombang Kedua Dasar Politik Pembangunan selepas ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Program Mesra Rakyat anjuran Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) Parlimen Lubok Antu bertempat di Rumah Dancon, Bua, dalam daerah kecil Engkilili, Sri Aman baru-baru ini.

Selain itu Rayong juga mahu rakyat dalam kawasan DUN Engkilili untuk terus bekerjasama dengan pihak kerajaan dalam menjayakan pelbagai projek pembangunan yang kini sedang dilaksanakan dalam kawasan mereka pada masa sekarang.

“Projek penyediaan Bekalan Elektrik Luar Bandar (RES) yang kini sedang giat dilaksana dalam DUN Engkilili menuntut kerjasama daripada semua rakyat untuk memastikan kejayaan projek terbabit.

“Justeru saya berharap agar rakyat di sini (DUN Engkilili) tidak mendengar dakyah atau fitnah yang memburuk-burukkan pihak kerajaan di masa akan datang,” katanya.

Majlis terbabit telah dirasmikan oleh Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak. Hadir sama ialah Penyelia KEMAS Kawasan Lubok Antu, Kumpang anak Datuk Tutong, para pegawai kerajaan, kakitangan KEMAS dan ketua kaum dari daerah ini.

Rayong menerusi majlis itu telah mengumumkan peruntukan bernilai RM10,000 kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) rumah panjang terbabit manakala RM3,000 kepada biro wanita mereka. KEMAS Lubok Antu turut diumum peruntukan bernilai RM3,000 daripada beliau pada majlis itu.

Tamat.

No comments:

Post a Comment