Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 January, 2010

Bincang dulu sebelum mahu - Masir

PANTU, Sabtu (30 Jan) – Pemilik tanah dinasihat agar berbincang terlebih dahulu dengan mana-mana pemaju yang cuba menawarkan projek penanaman sawit secara komersial ke atas tanah milik mereka selepas ini.

Ahli Parlimen Sri Aman, Masir anak Kujat berkata penduduk yang perlu mengetahui segala butiran terperinci mengenai tentang hal pembayaran dividen, tempoh perjanjian dan sebagainya yang ditawarkan oleh syarikat pemaju itu sebelum bersetuju untuk menyertai projek terbabit.

“Terdapat kes di sebuah kawasan dalam negeri ini dimana para pemilik tanah terpaksa menunggu selama 13 tahun untuk menerima bayaran dividen daripada pihak pemaju yang melaksanakan projek penanaman sawit di atas mereka selama ini.

“Ia amat berbeza dengan peserta projek penanaman sawit yang bernaung di bawah PELITA di mana mereka hanya perlu menunggu selama lima tahun untuk menerima bayaran dividen berkenaan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Penyampaian Wang Insentif Kepada Peserta Projek Pembangunan Tanah NCR Tetangga Akrab PELITA (Pantu) Sdn Bhd Kranggas Blog-MG Mawang dan Sungai Tenggang Blog di Dewan Sekolah Chung Hua, Pantu, Sri Aman hari ini.

Selain itu Masir juga menasihatkan penduduk luar bandar agar tidak lagi bergantung kepada pertanian sara diri untuk menampung keluarga masing-masing pada masa akan datang.

“Mereka perlu beralih kepada projek pertanian secara komersial seperti penanaman sawit kerana ia nyata membuahkan hasil berbanding dengan aktiviti pertanian sara diri yang memberi pulang terhad.

“Justeru saya menasihatkan semua penduduk agar mengambil peluang masing-masing untuk menceburi projek pertanian secara komersial di atas tanah milik mereka selepas ini demi peningkatan taraf hidup,” katanya.

Terdahulu Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis telah merasmikan majlis itu dan seterusnya menyampaikan wang insentif yang mencatatkan nilai keseluruhan bernilai RM114,042 kepada 331 orang peserta projek penanaman sawit dari blok Keranggas dan Sungai Tenggang.

Hadir sama ialah Residen Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, Pegawai Tadbir Sarawak (SAO) Daerah Kecil Pantu, Edward Michael Duk, Pengurus PELITA wilayah Selatan, Samuel Batok, para wakil pegawai kerajaan, ketua kaum dan penduduk dalam kawasan Pantu.

Sehingga kini sejumlah 10,700 hektar tanah milik 500 orang peserta dari kedua-dua blok berkenaan telah dibangunkan menerusi projek penanaman sawit bermula dari tahun 2006 hingga tahun 2009.

Tamat.

No comments:

Post a Comment