Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 December, 2009

Terus sokong BN - Nyalau


Caption: UNTUK RAKYAT...Nyalau (tengah kiri) bersama Rayong(tengah kanan) ketika memantau projek pembinaan jalan raya di Engkilili baru-baru ini.

oleh Edwin Raoh

ENGKILILI, Jumaat (19 Dis) – Rakyat di negeri ini khususnya dari kawasan daerah kecil Engkilili, Sri Aman perlu mengekalkan sokongan masing-masing terhadap politik pembangunan gelombang kedua yang dilhamkan oleh Ketua Menteri Sarawak iaitu Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud.

Justeru rakyat di kawasan itu harus sentiasa bersatu-padu di antara satu sama yang lain demi memastikan kedudukan politik dalam negeri ini terus stabil dari masa ke semasa bagi menjayakan politik pembangunan gelombang kedua berkenaan.

Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak berkata demikian ketika berucap ringkas pada sesi lawatan projek pembinaan jalan raya berkelikir di daerah kecil Engkilili, Sri Aman baru-baru ini.

Menurut beliau lagi, sekiranya hubungan perpaduan dikalangan penduduk berbilang kaum dalam negeri ini tidak wujud maka nescaya amat sukar bagi pihak kerajaan untuk melaksanakan projek pembangunan di sesebuah kawasan dari masa ke semasa.

Malahan pergolakan yang wujud dikalangan penduduk berbilang kaum juga kata Nyalau akan menyebabkan situasi politik di negeri ini tidak stabil dan seterusnya memberi kesan buruk terhadap perkembangan ekonomi negeri.

“Apabila negeri kita dilanda rusuhan dan keadaan kacau bilau, nescaya para pelabur asing tidak akan mempunyai keyakinan untuk melaksanakan perniagaan mereka di negeri ini.

“Jadi akibatnya ialah kita mengalami kerugian. Kerugian akibat faktor ketidakstabilan politik ini akan memberi kesan negatif terhadap perkembangan ekonomi negeri dan rakyat itu sendiri,” katanya.

Nyalau pada projek itu telah memantau projek pembinaan jalan raya sepanjang 22 kilometer bernilai RM5.1 juta yang bakal memberi faedah kepada 24 buah rumah panjang di sepanjang kawasan hilir, Sungai Batang Lupar, Engkilili selepas ini.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili Dr Johnnical Rayong anak Ngipa dan para kakitangan Jabatan Pengaliran dan Saliran Bahagian Sri Aman.

Tamat…..


No comments:

Post a Comment