Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

14 December, 2009

Pengusaha dipelawa ikut Kursus Pertanian 3 In 1 di Saratok 19 Disember

Thanks 4 my friend Belayong Robert Ubong for the news

SRI AMAN, Isnin – (14 Dis) Syarikat perunding Bumiputera iaitu Pelangi Juang Sdn Bhd akan menganjurkan Seminar Asas Pertanian Moden 3 Dalam 1 (Burung Walit, Ikan dan Gaharu) bertempat di Hotel Victoria Inn, Saratok pada 19 Disember ini.

Pegawai pemasaran Pelangi Juang Sdn Bhd, Abang Zakaria menerusi kenyataan beritanya memberitahu seminar ini bertujuan untuk memberi tunjuk ajar kepada golongan penduduk Bumiputera mengenai potensi penternakan Burung walit, Ikan dan Kayu Gaharu.

“Seminar Asas Pertanian Moden 3 Dalam 1 ini juga bertujuan untuk memberi pendedahan ilmu kepada golongan Bumiputera tentang potensi yang mampu mereka diperoleh menerusi bidang burung walit, ikan keli dan kayu gaharu.

“Mereka harus menyiapkan diri dengan ilmu pengetahuan yang secukupnya sebelum menceburi diri dalam bidang tersebut walaupun terdapat segelintir orang Bumiputera kita sudah mengetahui potensi bidang berkenaan,” katanya.

Selain itu penganjuran seminar terbabit menurut Zakaria juga adalah merupakan inisiatif Pelangi Juang Sdn Bhd untuk membantu golongan Bumiputera Sarawak menguasai bidang penternakan Burung Walit yang kini dikuasai hampir 99 peratus golongan bukan Bumiputera di negeri ini.

“Bajet 2010 telah memperuntukan sejumlah RM149 juta untuk membangunkan industri makanan seperti makanan, sayur-sayuran, peladangan organik, herba, rumpai laut dan sarang Burung Walit.

“Hal ini sudah tentunya amat mengembirakan golongan Bumiputera kita yang mahu terlibat dalam industri Asas Tani khusus sekali penternakan Burung Walit dalam negeri ini,” katanya.

Seminar Asas Pertanian moden ini terbuka kepada warga Sarawak yang berminat. Justeru mereka berminat untuk menghadiri seminar ini katanya akan dikenakan bayaran yuran sebanyak RM250 seorang

“Peserta akan diberikan bahan kursus percuma seperti CD burung walit dan nota kursus disamping penyediaan makan serta minum oleh pihak penganjur.

“Untuk mendapatkan maklumat lanjut berhubung penganjuran seminar ini, mereka yang berminat bolehlah menghubungi saya sendiri di talian telefon 013-8219281 atau Johnny Rasit di talian 019-8592905,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment