Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

21 December, 2009

Lingga - Sri Aman putus hubungan kerana banjir




Caption: BANJIR...Sebahagian daripada kenderaan penduduk sedang meredah laluan banjir kawasan kilometer 3 Jalan Sri Aman yang mulai surut menjelang lewat pagi hari ini.

SRI AMAN, Ahad (20 Dis) – Penduduk dari Lingga dan Tanjung Bijat, Sri Aman berdepan dengan masalah apabila kawasan kilometer 3, Jalan Sri Aman / Lingga dinaiki air bah setinggi satu hingga dua kaki semenjak dua hari lepas.

Masalah banjir yang wujud di kilometer 3, Jalan Sri Aman / Lingga ini dipercayai berpunca daripada faktor hujan lebat yang melanda kawasan berkenaan bermula 18 Disember lalu.

Seorang penduduk yang enggan nama disiarkan di sini mendakwa air bah mencapai paras dua kaki pada waktu kemuncaknya sekitar malam tadi ekoran faktor hujan lebat sehingga kawasan berkenaan tidak dilalui oleh penduduk.

“Keseluruhannya penduduk dari Lingga dan Tanjung Bijat menghadapi kesukaran untuk turun ke bandar Sri Aman begitu juga dengan penduduk di sini (Sri Aman) disebabkan oleh masalah banjir yang melanda kawasan berkenaan semenjak dua hari lepas.

“Kerajaan harus bertindak secepat mungkin untuk memperbaiki sistem peparitan di kawasan berkenaan secepat mungkin lebih-lebih lagi ketika menjelangnya musim tengkujuh pada waktu sekarang,” katanya.

Terdahulu Utusan Sarawak yang turun padang ke lokasi kejadian setelah mendapat panggilan daripada penduduk terbabit berhubung masalah itu mendapati bahawa air bah mula surut ke paras setengah kaki menjelang jam 11 pagi hari ini.

Penduduk yang menggunakan motorsikal dan kereta dilihat dapat melalui kawasan jalan berkenaan tanpa menghadapi sebarang masalah serius walaupun paras air banjir mencecah paras setengah kaki dalam laluan tersebit.

Bagaimanapun hasil tinjauan rambang mendapati paras air banjir di laluan tersebut dipercayai mampu mencecah paras lebih tinggi daripada sebelumnya jika fenomena pasang surut di Sungai Batang Lupar dan hujan lebat berlaku serentak pada bila-bila masa selepas ini.

Tamat.



No comments:

Post a Comment