Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 December, 2009

Jangan malu daftar anak OKU ke PDK ujar Mong


Mugshot: MONG DAGANG

SRI AMAN, Sabtu (19 Dis) – Ibubapa tidak perlu malu mendaftar anak-anak yang tergolong dalam Orang Kurang Upaya (OKU) ke Pusat Dalam Komuniti (PDK) Bahagian Sri Aman yang dikawal selia oleh Jabatan kebajikan Masyarakat (JKM) Bahagian Sri Aman ini.


Menteri Muda Pertanian (Penyelidikan dan Penyelarasan) Mong anak Dagang berkata tiada sebab bagi ibubapa untuk malu berhubung perkara terbabit memandangkan JKM menerusi PDK Sri Aman akan menjaga dan mendidik anak masing-masing dengan baik dari masa ke semasa.


“JKM menerusi PDK Sri Aman akan membantu ibubapa menaikkan semangat kanak-kanak OKU (anak-anak) untuk menjalani kehidupan normal seperti kanak-kanak biasa yang lain.


“Atas sebab ini ibubapa tidak harus membiarkan anak-anak OKU menjalani kehidupan biasa di rumah sebaliknya mendaftarkan kemasukan mereka ke JKM Sri Aman untuk dididik di PDK,”katanya.


Teks ucapan beliau dibacakan oleh Pegawai Tadbir Sosial di Pejabat Residen Bahagian Sri Aman, Zaidi Sarkawi ketika merasmikan Majlis Penutupan Bengkel Keibubapaan Untuk OKU di sebuah hotel tempatan dalam bandar ini kelmarin.

Selain itu beliau juga mahu pihak persatuan dan badan bukan kerajaan (NGO) untuk turun padang membantu kerajaan menguruskan kebajikan hidup golongan OKU dalam daerah ini.


“Persatuan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGOs) perlu bangkit untuk mengambil langkah pro-aktif dalam hal ini. Golongan kurang bernasib baik di negara khususnya di Sri Aman amat memerlukan bantuan yang bersepadu daripada semua pihak," menurut beliau.


Seramai 100 orang ibubapa kanak-kanak OKU mengambil bahagian dalam Bengkel Keibubapaan Untuk OKU anjuran PDK Sri Aman tersebut.


Hadir sama ialah Pengarah Kebajikan Negeri Sarawak, Kendy Edward, Penolong Pengarah Jabatan Kebajikan Bahagian Sri Aman, Sharifah Ranimah, Pegawai Kebajikan Daerah Sri Aman, Rohana Isnawi, Pengerusi PPDK Bahagian Sri Aman, Lina Andom serta kakitangan Jabatan Kebajikan Bahagian Sri Aman PPDK yang lain.


Tamat.


No comments:

Post a Comment