Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

21 December, 2009

Hijrah zaman sekarang adalah anjakan minda - Shamshuddin


Caption: TAHNIAH...Shamshuddin (kiri) sambil disaksikan oleh Aminah (kanan) ketika menyampaikan hadiah kepada seorang penerima pada majlis itu kelmarin.

SRI AMAN, Isnin (21 Dis) – Program Kembara Hijrah yang berlangsung di Masjid Bandar Sri Aman bermula 18 hingga 20 Disember lalu dilihat sebagai satu proses anjakan minda dan bukannya ‘perpindahan’ semata-mata.

Residen Bahagian Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji berkata menerusi konsep Hijrah ini perpindahan kumpulan individu dari satu lokasi ke sebuah lokasi yang lain pada masa sekarang secara tidak langsung mampu mewujudkan kelainan minda dalam diri seseorang tersebut.

“Walaupun wujud perbezaan etnik dan agama dalam kumpulan individu berkenaan namun penghijrahan ini sekaligus boleh mewujudkan satu minda pendapat dalam diri kelompok individu berkenaan selepas itu.

“Dengan kata lain Program Kembara Hijrah 1431H / 2009M yang membabitkan 125 orang peserta dari Kuching, Samarahan dan Sebuyau di sini boleh dianggap sebagai Penghijrahan Minda dan bukannya Hijrah dari segi fizikal semata-mata,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Penutupan dan Penyampaian Hadiah bersempena dengan Program Kembara Hijrah 1431H / 2009M bertempat di Masjid Bandar Sri Aman kelmarin.

Selain itu Shamshuddin juga mahu para peserta mengubah gaya pemikiran masing-masing ke tahap yang lebih baik dengan menyertai Program Kembara Hijrah seumpama ini.

“Justeru jadikan konsep Hijrah sebagai satu landasan dalam diri setiap peserta untuk mempertingkatkan daya pemikiran masing-masing ke arah menuju hidup yang lebih cemerlang selepas ini,” katanya.

Majlis yang dirasmikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi Haji Peri itu turut dihadiri oleh Ketua Biro Pendidikan Majlis Islam Sarawak, Aminah Haji Ismail, Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Masjid Bandar Sri Aman, Haji Mustapa Salleh dan Pengerusi Rakan Masjid Bandar Sri Aman, Borhanudin Suai.

Tamat.


No comments:

Post a Comment