Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

12 December, 2009

From Rosita Apong: negara masih bergantung pada daging import kata Rohani

By Rosita Apong,

RTM Sri Aman

Kawasan Parlimen Batang Lupar di Sarawak diharap mampu menjadi lembah kepada pengeluaran daging pada masa akan datang.

Ke arah itu 42-peserta dari kawasan tersebut telah terpilih untuk menyertai Kurus Sangkut Ternakan Ruminan seterusnya menjadi perintis kepada program pengeluaran daging di negeri ini.

VT INSERT:

SUPER VCG: SRI AMAN, SARAWAK.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Rohani Karim berkata negara masih terlalu bergantung kepada daging import bagi memenuhi keperluan penduduknya.

Tahap Keperluan Sara Diri bagi daging lembu negara pada masa ini hanya 28-peratus manakala 10-peratus bagi kambing.

Kadar itu masih jauh daripada keperluan sebenar yang memerlukan sejuta ekor lembu bagi kegunaan setahun dan kira-kira 4.5 juta ekor untuk pusingan pengelurannya.

Datuk Rohani memberitahu media pada Kursus Sangkut Ternakan Ruminan di Sri Aman.

Katanya di Sarawak kadar pengeluaran daging masih di bawah 10-peratus dan jumlah itu perlu ditingkatkan dengan kelebihan negeri ini telah diisytiharkan bebas daripada Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut.

Sementara itu 520-ribu ringgit diperuntukkan bagi menjayakan kursus tersebut. Ini termasuklah kos untuk 96-ekor lembu dan 376 ekor kambing bagi diternak para peserta.

Selain itu kos tersebut termasuk juga untuk penyediaan dawai dan perubatan.

Fasa pertama kursus berkenaan, para berserta akan ditempatkan di sebuah ladang ternakan di Mukah bagi mengikuti latihan teori dan amali sebelum meneruskan program ternakan di kawasan masing-masing.

Pada majlis itu Datuk Rohani turut menyerahkan 10-buah mesin Pelerai Padi kepada 10-rumah panjang dari kawasan Stumbin/Bijat, Sri Aman.

Ends/Rosita

No comments:

Post a Comment