Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

16 December, 2009

Bengkel OKU di Hoover hari ini


Mugshot: LINA ANDOM GOH

SRI AMAN, Selasa (15 Dis) – Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Daerah Sri Aman akan menganjurkan Bengkel Keibubapaan Untuk Orang Keperluan Khas (OKU) bertempat di Hotel Hoover Sri Aman pada 17 Disember ini.

Pengerusinya Lina Andom Goh ketika ditemui berkata bengkel ini bertujuan untuk memberi pengetahuan kepada para peserta mengenai program pemilihan dan penjagaan terhadap kanak-kanak kurang upaya.

“Disamping itu Bengkel Keibubapaan Untuk OKU ini juga bertujuan untuk memberi kesedaran kepada ibubapa tentang peranan istimewa mereka kepada kanak-kanak istimewa terbabit.

“Malahan ia juga bertujuan untuk memberi penerangan kepada para peserta mengenai keistimewaan yang disediakan oleh kerajaan kepada kanak-kanak kurang upaya dalam daerah Sri Aman ini,” katanya.

Bagi menjayakan bengkel tersebut, sejumlah tiga buah ceramah akan disampaikan kepada para peserta iaitu Teknik Pemulihan Kanak-Kanak Keperluan Khas (OKU) Di Rumah, 22 Keistimewaan OKU dan Kemahiran Ibubapa Untuk OKU.

“Ceramah Teknik Pemulihan Kanak-Kanak Keperluan Khas (OKU) Di Rumah dan 22 Keistimewaan OKU akan disampaikan oleh Rosinah dari Jabatan Kesihatan Jurupulih Anggota danm Rohana Isnawi dari Jabatan Kebajikan Masyarakat Sri Aman.

“Justeru diharapkan agar Bengkel Keibubapaan Untuk OKU dapat memberi pendedahan terbaru mengenai keperluan penjagaan golongan OKU kepada para peserta setelah selesai bengkel itu nanti,” katanya.

Lina juga menambah bahawa seramai 60 orang ibubapa dan masyarakat dari Lingga, Pantu, Lachau dan Lubok Antu bakal hadir pada Bengkel Keibubapaan Untuk OKU pada 17 Disember nanti.

Menteri Muda Pelancongan dan Warisan merangkap Menteri Muda Permodenan Pertanian (Penyelarasan dan Penyelidikan) iaitu Mong anak Dagang akan hadir bagi merasmikan majlis tersebut.

Tamat.

No comments:

Post a Comment