Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 October, 2009

Stesen Pemerhatian Benak jadi tumpuan penduduk


Caption: ASYIK..Para pengunjung kelihatan sedang menyaksikan kawasan Sungai Batang Lupar Sri Aman dari Stesen Pemerhatian Benak kelmarin.

SRI AMAN, Selasa (27 Okt) – Stesen Pemerhatian Benak yang terletak di Jalan Astana kini menjadi lokasi kunjungan paling utama penduduk dalam bandar Sri Aman semenjak sebulan yang lalu.

Tinjauan rambang Utusan Sarawak selama ini mendapati bahawa kawasan laluan Jalan Astana akan mula sesak bermula jam 5 petang pada setiap hari dengan kehadiran ratusan orang pengunjung yang ingin menyaksikan keunikan Sungai Batang Lupar di situ.

Malahan jumlah kehadiran pengunjung di situ akan bertambah lebih ramai sekiranya fenomena Benak diramal akan menyusuri Sungai Batang Lupar terbabit pada tarikh serta masa yang dinyatakan.

Seorang kakitangan kerajaan iaitu Stonton James, 27, ketika ditemui menjelaskan bahawa selain Stesen Pemerhatian Benak, beliau juga gemar berkunjung ke Taman Tebingan Sungai Sri Aman pada waktu petang jika ada waktu terluang.

“Dari Taman Tebingan Sungai Sri Aman, saya bersama rakan-rakan sekerja yang lain akan berjalan kaki menuju ke Stesen Pemerhatian Benak ini untuk melihat keunikan kawasan Sungai Batang Lupar.

“Kedua-dua lokasi ini sudah menjadi amat menarik pada masa sekarang hasil usaha pihak kerajaan yang membelanjakan jutaan ringgit bagi menjadikan bandar Sri Aman lebih menarik.Tahniah buat mereka,” katanya.

Bagaimanapun tindakan pengunjung yang gemar parkir di sepanjang laluan Jalan Astana sedikit sebanyak telah menimbulkan kesesakan trafik dalam kawasan itu sehingga jam 6.30 petang.

Atas sebab itu, pihak berkuasa tempatan perlu merangka satu inisiatif untuk mewujudkan kawasan parkir kenderaan yang lebih luas demi membolehkan pengunjung meletak kenderaan di kawasan yang disediakan dan bukannya di sepanjang laluan Jalan Astana tersebut.

Terdahulu Stesen Pemerhatian Benak yang terletak bersebelahan dengan Kubu Alice itu telah dibina dengan kos berjumlah RM5 juta. Stesen terbabit dipercayai masih belum siap dibina sepenuhnya walaupun ia telah mula dikunjungi oleh orang ramai pada masa sekarang.

Tamat.


No comments:

Post a Comment