Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 October, 2009

Pergi hospital kerana bimbang digigit labah2 berbisa

SRI AMAN, Khamis (22 Okt) – Seorang pemuda merasakan dirinya ‘amat bertuah’ apabila lengan kanannya digigit oleh seekor labah-labah tidak berbisa bersaiz syiling 20 sen (saiz tidak mengira panjang kaki) menerusi kejadian yang berlaku pada jam 11.15 malam tadi.

Morgan Alban, 27, dari Kampung Nyakai, Sri Aman mendakwa dirinya digigit oleh labah-labah berwarna hitam ini ketika hendak tidur di biliknya setelah selesai menonton televisyen pada waktu itu.

“Lengan kanan saya tiba-tiba digigit oleh sesuatu secara mengejut ketika hendak menyelimutkan diri saya di atas katil.

“Pada mulanya saya sangka gigitan itu datangnya dari serangga Engkerawai namun setelah diperiksa selimut terbabit saya telah berhasil menemui seekor labah-labah sebesar syiling 20 sen (saiz hanya mencakupi tubuh dan bukan termasuk kaki),” katanya.

Ibu beliau yang bimbang terhadap kemungkinan anaknya itu digigit oleh labah-labah berbisa kemudiannya bertindak menghantar anaknya ke Hospital Bahagian Sri Aman bagi tujuan rawatan lanjut.

“Syukurlah labah-labah itu bukan jenis berbisa seperti yang kita lihat dalam televisyen selama ini kerana jika tidak mungkin saya boleh pengsan atau pun maut disebabkan oleh gigitan serangga terbabit,” katanya.

Beliau juga menambah bahawa serangan labah-labah terbabit tidak menyebabkan luka gigitan di lengan kanannya lebam atau kesan sampingan walaupun telah menerima rawatan ringkas di hospital pada malam tadi.

“Justeru paling penting periksa katil anda sebelum masuk tidur kerana kita tidak akan menyangka boleh diserang oleh serangga berbahaya seperti mana yang dialami oleh saya pada malam tadi,” katanya.

Tamat.


1 comment:

  1. jangan lupa basuh kaki sebelum tidur..bau setung.

    ReplyDelete