Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 October, 2009

Penduduk Merindun pula bantah PKR


Caption: BANTAH (Dari kiri hadapan) Tr Ta, Tr Melintang, Tr Sintan, Tr Sibat dan Tr Bandang bersama dengan para penyokong Barisan Nasional (BN) mempamerkan sepanduk BN sebagai simbolik menolak kehadiran PKR di kawasan mereka.

ENGKILILI, Jumaat (2 Okt) – “Jangan datang ke rumah panjang kami,” demikian peringatan yang disampaikan oleh lapan orang Tuai Rumah dari perkampungan rumah panjang di kawasan Skim Kelapa Sawit, Merindun, Engkilili terhadap pihak Parti KeAdilan Rakyat (PKR) kelmarin.

Lapan orang tuai rumah yang mewakili anak buah masing-masing bagi menyatakan peringatan terbabit ialah Tr Sintan, Tr Melintang, Tr Ta, Tr Sibat, Tr Bandang, Tr Kawi, Tr Awing dan Tr Junting.

“PKR tidak diperlukan oleh penduduk di sini (Merindun). Justeru kami tidak berminat menerima kehadiran anda (PKR) yang berniat untuk bertemu atau mengadakan mesyuarat bersama penduduk di sini,” kata mereka ketika ditemui pemberita.

Kelapan-lapan ketua kaum itu memberi amaran kepada PKR agar tidak berkunjung ke rumah panjang memandangkan perjuangan parti pembangkang berkenaan tidak diperlukan oleh mereka.

Malahan mereka juga bersepakat untuk tidak akan melayan kehadiran pemimpin PKR sekiranya parti yang berpusat di Semenanjung Malaysia itu berminat untuk mengadakan mesyuarat mahupun berceramah di rumah panjang mereka kelak.

“Kami berasa kecewa apabila mendapat tahu bahawa rombongan PKR yang diketuai oleh Ahli Parlimen Ampang merangkap Ketua Pergerakan Wanita PKR iaitu Hajah Zuraida Kamaruddin mengadakan mesyuarat di rumah Irak, Merindun pada 26 September lalu.

“Hal itu seolah-olah menyatakan bahawa semua penduduk dalam kawasan Merindun menyokong PKR walaupun pada zahirnya tidak dan justeru atas sebab ini kami sepakat untuk menolak kehadiran PKR selepas ini,” kata mereka lagi.

Terdahulu hasrat pihak rombongan PKR yang diketuai oleh Hajah Zuraidi untuk mengadakan mesyuarat di Enteban, Skrang pada 28 September lalu telah terbantut apabila penduduk di situ enggan menerima kehadiran mereka.

Walaupun mereka berjaya mengadakan mesyuarat di Rumah Irak, Merindu sehari sebelum namun kehadiran mereka tidak mendapat sambutan mengalakkan daripada penduduk di rumah panjang itu sendiri.

Tamat….


No comments:

Post a Comment