Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 October, 2009

Maxwell Saran bakal tampilkan album baru




Caption: BAKAL HIT...Maxwel bakal menemui peminat menerusi album barunya pada penghujung tahun ini.



- 1 Oktober



Penyanyi sensasi Sarawak iaitu Maxwell Franklin Saran bakal tampil dengan album solo ke-7 yang dijangka akan berada di pasaran seluruh negeri Sarawak menjelang hujung tahun ini.

Beliau yang juga lebih dikenali sebagai Bujang Sarawak ketika ditemui berkata album solo baru beliau kali ke-7 ini nanti akan diberi judul Selindang Mayang ‘Pesaka Nyawa’.

“Terdapat 10 buah lagu dalam album ini antaranya ialah Selindang Mayang ‘Pesaka Nyawa’, Lang Ngidang Nabur Menua, Daun Lipat Semakau Jawa, A,Ha hai!!!, Sarawak ‘Satu Malaysia’, Jelina, Indu Pemudi, Pendiau Pengidup Aku, Masam-Masam Manis dan Tincing Pinang Di Tikal Pulai.

“Kesemua lirik dan tiun dalam 10 buah lagu ini mendapat sentuhan saya sendiri, Jennarino Jeraki, Dicky Jaya, Angki Ban, Andrew Bonny James, Abdul Hadi Razali dan Pelahin Pasak,” katanya sambil menambah bahawa elemen muzik Joget dan Dangdut akan digunakan dalam album baru ini kelak.

Bagaimanapun album Selindang Mayang ‘Pesaka Nyawa’ ini nanti katanya menampilkan satu kelainan menerusi lagu berentak Balada iaitu Pendiau Pengidup Aku yang pernah dipopularkan oleh Andrew Bonny James sebelum ini.

“Muzik dalam lagu ini sedang diadun oleh Jennarino Jeraki dan Naen Legacy. Justeru diharap agar peminat lagu Iban tempatan membeli album yang tulen dan bukannya cetak rompak demi menyelamatkan industri lagu kita,” menurut beliau.



Terdahulu artis rakaman yang bernaung di bawah syarikat Golden Pearl ini pernah tampil menerusi enam buah album solo bermula dari tahun 2000 iaitu Bujang Sarawak, Assapai, Garuda Lambung, Bujang Happy dan Sayang Labuan.



Anak jati kelahiran daerah kecil Lingga, Sri Aman itu kini juga bekerja sebagai wartawan akhbar Buletin Kenyalang disamping berkhidmat sebagai juruhebah bagi stesen Cats FM Kuching dengan menggunakan nama samaran ‘Ijau Betugau Mayuh Rambang, Jawai Mensagai Kumang’.

Dari segi pengalaman Maxwell pernah memenangi tempat ke-3 Pertandingan Bintang Asli Remaja peringkat Negeri Sarawak 1999, Persembahan terbaik Anugerah Juara Rentak Ruai Cats Fm 2004, finalis Anugerah Juara Lagu Tebilang Iban Miri Fm dan Anugerah DAMA (Dayak Music Awards ) untuk anugerah Lagu Patriotik Terbaik 2008.



“Saya akan tampil dengan imej berambut pendek dalam album baru ini nanti,” katanya yang kini masih menampilkan imej berambut panjang semenjak kemunculan album Sayang Labuan dahulu.

Tamat.



2 comments:

  1. saye peminat artis maxwell dari dulu lagi dan juga saye selalu sokong artis maxwell dari dulu lagi so sekarang artis maxwell sudah ade album terbaru max so saye sangat suka dengan lagu max yang bernama selindang mayang pesaka nyawa..and tq ngai artis kita max....

    ReplyDelete
  2. aku peminat maxwel meri besai terima kasih ngagai maxwel lbn udah ngeluar album bru ia ke nama selindang myng pesaka nywa..nti ulh anang nguntin buk d wai..ku meri besai terima kasih skali agik ngrp ke maxwel ulh ngekal ke lagu ia t cukup mnh...

    ReplyDelete