Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 October, 2009

Kerajan akan utara projek bina jalan baru dari sri aman - betong pada RMK10 kata Jabu


Caption: SERIUS...Jabu (kanan) ketika berucap mempengerusikan Mesyuarat Khas Jawatankuasa Pembangunan Bahagian Betong kelmarin.

BETONG, Jumaat (30 Okt) – Bandar Sri Aman dan Betong disifatkan sebagai ‘bandar yang terpisah’ berdasarkan kepada sistem perhubungan jalan raya (Jalan Kuching – Sri Aman – Betong) yang sedia pada masa sekarang demikian menurut Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang.

Justeru Kerajaan Negeri menurut beliau akan membentangkan semula cadangan mengenai pelan pembinaan Jalan Sri Aman – Betong yang baru terhadap pihak Kerajaan Pusat menerusi Rancangan Malaysia Ke-10 ini nanti.

“Cadangan mengenai pelan pembinaan jalan raya baru yang menghubungkan bandar Sri Aman dan Betong sebenarnya sudah dibincangkan bersama Ketua Menteri iaitu Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud sebelum ini.

“Bagaimanapun kos dan panjang sebenar bagi pembinaan jalan raya ini belum lagi dikenalpasti memandangkan kerajaan mahu projek itu nanti dapat memberi impak positif secara menyeluruh terhadap penduduk dari kedua-dua bandar (Sri Aman dan Betong),” katanya.

Jabu yang juga Menteri Pembangunan Luar Bandar berkata demikian ketika ditemui pemberita sebaik sahaja selesai mempengerusikan Mesyuarat Khas Jawatankuasa Pembangunan Bahagian (DDC) Bahagian Betong bertempat di Bilik Mesyuarat, Pejabat Residen Betong di sini kelmarin.

Selain itu katanya cadangan mengenai pelan pembinaan jalan raya baru antara Sri Aman dan Betong itu juga turut melibatkan pembinaan jambatan.

“Saya yakin pelan ini akan membolehkan bandar Sri Aman dan Betong dilalui oleh semua penduduk dalam negeri ini sekiranya ia berjaya dilaksanakan pada masa akan datang,” kata Jabu.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Saban, Robert Lawson Chuat, ADUN Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa, Residen Betong, Romie Sigan Daniel dan para pegawai kerajaan di sini.

Terdahulu tiga cadangan telah diutarakan bagi tujuan pelan pembinaan jalan raya baru Sri Aman – Betong menerusi Mesyuarat Khas Jawatankuasa Pembangunan Bahagian (DDC) Bahagian Betong kelmarin.

Jabatan Kerja Raya menerusi salah satu cadangan pelan itu telah mencadangkan pembinaan jalan raya baru sepanjang 9.4 kilometer bermula dari Sungai Batang Lupar Sri Aman.

Pembentangan pada mesyuarat itu juga menunjukkan bahawa terdapatnya cadangan untuk membina sebuah lapangan terbang dan jambatan yang merentangi Sungai Batang Lupar dari bandar Sri Aman bagi menghubungkan bandar Betong menerusi jalan raya baru itu.

Tamat.

No comments:

Post a Comment