Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 October, 2009

JKKK perlu tubuh tabung pendidikan anak-anak kata Mong


Mugshot: MONG ANAK DAGANG

SRI AMAN, Selasa (27 Okt) – Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) digalak untuk menubuhkan tabung pendidikkan khas anak-anak dalam kawasan masing-masing selepas ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Begunan, Mong anak Dagang penubuhan tabung pendidikan ini bertujuan untuk membantu anak-anak khususnya dari rumah panjang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) dalam negara ini.

"Anak-anak yang telah berjaya dalam bidang pendidikan masing-masing hasil bantuan tabung pendidikan itu nanti sudah semestinya akan membawa perubahan terhadap taraf hidup penduduk dalam rumah panjang masing-masing suatu hari nanti,” menurut beliau.

Mong berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Makan Malam 2009 anjuran JKKK Rumah Musa anak Lutang, Kampung Sutong, Sri Aman dengan kerjasama Sarakup Indu Dayak Sarawak (SIDS) Unit Kampung Sutong bertempat di Dewan Suarah Sri Aman baru-baru ini.

Bagaimanapun beliau menerusi ucapannya mahu agar ahli JKKK menepis pemikiran negatif masing-masing dengan menganggap bahawa penubuhan tabung itu hanya memberi kesenangan kepada anak-anak ahli yang hanya berjaya melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi.

“Sayugia diingatkan bahawa mungkin cucu ahli JKKK itu nanti yang bakal memanfaatkan pengunaan tabung terbabit sekiranya anak mereka tidak layak menggunakannya pada masa sekarang,” menurut Mong.

Hadir sama ialah Pengerusi SIDS cawangan Sri Aman, Roselyn Abubawas, Pengerusi Sarawak Dayak National Unioin (SDNU) cawangan Sri Aman, Roland Demong Radin, Penghulu Briku anak Busang, Pengerusi SIDS Unit Kampung Sutong, Saloma anak Dris, para ketua jabatan dan ketua kaum dari sekitar bandar ini.

Mong menerusi majlis itu telah mengumumkan peruntukan bagi tahun 2010 dari Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat berjumlah RM4,000 kepada JKKK Rumah Musa anak Lutang manakala RM3,000 lagi untuk biro wanita rumah panjang tersebut.

Beliau juga turut mengumumkan peruntukannya sendiri berjumlah RM3,000 kepada JKKK Rumah Musa dan RM2,000 untuk biro wanita dari rumah panjang yang sama. Majlis berkenaan telah dimeriahkan lagi dengan persembahan lagu tajaan, persembahan suara emas oleh tetamu kehormat dan cabutan tiket bertuah.

Tamat...

No comments:

Post a Comment