Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 October, 2009

Hidupkan semula Budaya Berlangga kata Zaidi




Caption:

1.BERSELERA...Zaidi (dua kiri) bersama Whelton (dua kanan) ketika sedang menjamu jamuan makanan bersama para hadirin pada majlis itu malam tadi.

2.BERSEMANGAT...Koir PPWS Kampung Masjid Baru sedang mempersembahkan lagu raya ketika berlangsungnya majlis di sini malam tadi.

SRI AMAN, Selasa (20 Okt) – Budaya ‘Berlangga’ yang diamalkan oleh penduduk kaum Melayu Sarawak ketika berlangsungnya perayaan Hari Raya pada masa dahulu perlu dihidupkan kembali pada masa sekarang.

Pegawai Tadbir Sosial Pejabat Residen Bahagian Sri Aman, Zaidi Sarkawi berkata kemunculan semula budaya Berlangga ini dilihat mampu menyemarakkan semula kemeriahan asal sambutan perayaan Hari Raya Aidilfitri di Sri Aman pada tahun akan datang.

“Budaya Berlangga pada zaman dahulu melibatkan kunjungan perayaan Hari Raya oleh para penduduk kaum Melayu Sarawak dari sebuah perkampungan ke perkampungan yang lain termasuk mereka hanya baru mengenali sesama diri ketika itu.

“Ia ini dilihat amat baik untuk memperluaskan lagi hubungan tali silaturahim antara penduduk walaupun budaya Berlangga ini dilihat seolah-olah tidak wujud lagi pada masa sekarang,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Ramah Tamah Aidilfitri 1430 H / 2009 yang berlangsung di kediaman Ketua Kampung Abang Noren bin Abang Naruddin, Kampung Masjid Baru malam tadi.

Berbanding dengan penganjuran majlis ramah tamah yang hanya memfokuskan perhimpunan penduduk pada satu lokasi, Budaya Berlangga dilihat mampu mewujudkan hubungan istimewa di antara kampung-kampung dalam sesebuah kawasan.

“Justeru atas sebab ini saya mencadangkan diadakan program budaya Berlangga ini bagi mengantikan majlis ramah tamah menjelang perayaan Hari Raya Aidilfitri di tahun akan datang,” menurut beliau.

Majlis Ramah Tamah Aidilfitri 1430 H / 2009 ini merupakan anjuran Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan Persekutuan Perkumpulan Wanita Sarawak Kampung Masjid Baru Sri Aman.

Hadir sama ialah Residen Bahagian Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, pengerusi majlis, Abang Noren Abang Naruddin, Pengerusi PPWS Kampung Masjid Baru, Malaysia Murshidi, Penghulu Abang haji Mohd Salleh, Pegawai JASA Parlimen P.202 Sri Aman, Whelton Lumpoi, Pegawai JASA Parlimen P.201 Batang Lupar, Zaidi Haji Ripin, para wakil jabatan dan penduduk tempatan di sini.

Majlis ini telah dimeriahkan lagi dengan jamuan makanan, Pertandingan Memperagakan Pakaian Raya bagi Kanak-Kanak, Pertandingan Lagu Raya Berpasangan dan Pertandingan Ratu Veteran 50 Tahun Ke atas.

Tamat.



No comments:

Post a Comment