Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 October, 2009

Betong boleh jadi pusat wilayah Sarawak kata Jabu


Caption: BINCANG...Jabu (dua kanan) ketika sedang menyampaikan ucapan pada mesyuarat khas jawatankuasa terbabit hari ini. Turut kelihatan ialah (dari kiri) Rayong, Lawson dan Romie.

BETONG, Khamis (29 Okt) – Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang yakin Betong mampu muncul antara pusat wilayah utama di Sarawak pada masa akan datang.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang berkata demikian ketika berucap mempengerusikan Mesyuarat Khas Jawatankuasa Pembangunan Bahagian (DDC) Bahagian Betong bertempat di Bilik Mesyuarat, Pejabat Residen Betong di sini hari ini.

Menurut beliau ia berikutan kedudukan Betong yang terletak di antara laluan dari Sibu menuju ke Lubok Antu yang mana laluan terbabit menjadi penghubung di antara Sarawak dengan kawasan (Badau) Kalimantan Barat, Indonesia selama ini.

“Betong mampu muncul sebagai pusat wilayah tengah Sarawak kerana bandar akan menjadi pertembungan antara penduduk dari dua buah negara; penduduk yang datang dari arah Sibu dan penduduk dari Kalimantan, Indonesia.

“Justeru atas sebab ini saya berharap agar cadangan untuk membina Pusat Latihan Polis cawangan Sarawak berkeluasan 300 ekar dapat dibina di Betong bagi mempertingkatkan lagi tahap keselamatan di bandar ini pada masa akan datang,” katanya.

Selain itu Jabu yang juga Menteri Pembangunan Luar Bandar berkata perlaksanaan projek pembangunan di Bahagian Betong dan Sri Aman boleh dirancakkan lagi dengan adanya kombinasi kerjasama yang kukuh di antara wakil rakyat dan pegawai kerajaan dalam kawasan terbabit.

Ini kerana wakil rakyat dan pegawai kerajaan merupakan kunci utama dalam memastikan kelancaran perlaksanaan sesebuah projek pembangunan dalam negeri ini khususnya di Bahagian Betong dan Sri Aman.

“Bahagian Betong khas bakal mengalami proses transformasi pembangunan yang rancak contohnya cadangan projek pembinaan politeknik di bandar Betong, pembinaan Tebingan Sungai Layar dan banyak lagi.

“Justeru jalinan kombinasi yang kukuh di antara wakil rakyat dan pegawai kerajaan di Bahagian Betong ini secara tidak langsung dapat memastikan kejayaan kesemua projek terbabit selepas ini,” katanya.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Saban, Robert Lawson Chuat, ADUN Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa, Residen Betong, Romie Sigan Daniel dan para pegawai kerajaan di sini.

Mesyuarat khas yang bermula pada jam 10.30 pagi itu memberi fokus terhadap strategi pembangunan Bahagian Sri Aman / Betong, cadangan pembangunan, ulasan mengenai statistik penduduk dan perbincangan mengenai langkah mempertingkat Kadar Keluaran Dalaman Kasar bagi kedua-dua bahagin ini untuk tempoh 10 hingga 20 tahun akan datang.

Tamat.


No comments:

Post a Comment