Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 October, 2009

Arasy layak ke Festival nasyid peringkat kebangsaan


Caption: BAKAL BERENTAP...Gambar menunjukkan kumpulan Asray (kiri) dan Istaiqaza (kanan) sebaik sahaja selesai kejohanan nasyid peringkat negeri di Sibu pada Mei lalu.

special thanks to Abdullah Suhaili for the pix n fact


SRI AMAN, Khamis (22 Okt) – Kumpulan nasyid Arasy dari Bahagian Sri Aman akan berentap dalam Festival Nasyid Kebangsaan (FNK) Ke-20 2009 bertempat di Dewan De' Sri Endon, Bangunan Puspanitapuri, Persint 10, Putrajaya, Kuala Lumpur yang akan berlangsung pada 27 hingga 30 Oktober ini

Kumpulan Arasy bakal berentap dalam Kategori Moden, Festival Nasyid Kebangsaan (FNK) Ke-20 2009 setelah muncul johan kategori terbabit pada Festival Nasyid Peringkat Negeri 2009 yang berlangsung di Dewan Suarah Sibu pada bulan Mei tahun ini.

Jurucakapnya Abdullah bin Suhaili menerusi mail elektroniknya kepada Utusan Sarawak hari ini berkata kumpulan Arasy bakal mempertaruhkan lagu berjudul “Perjalanan” hasil ciptaan Adam Abu Kawi dan lirik oleh Mohd Zuzy Abd Sani pada festival itu nanti.

“Lagu Perjalanan ini juga telah memenangi Anugerah Lagu Terbaik dan Anugerah Susunan Muzik Terbaik pada Festival Nasyid Peringkat Negeri 2009 yang berlangsung di Dewan Suarah Sibu bulan Mei lalu.

“Justeru kami berharap agar berjaya menjulang sekali lagi nama Sarawak di Festival Nasyid Kebangsan 2009 menerusi sokongan padu dan harapan daripada seluruh penduduk negeri,” katanya.

Terdahulu kumpulan Arasy pada asalnya telah dikenali sebagai kumpulan Citra sebelum kumpulan itu bertindak menukar nama di bawah syarat FNK memandangkan Citra pernah muncul sebagai johan FNK Ke-19 pada tahun lepas.

Kumpulan Arasy dinaungi oleh Mohd Zuzy Abdul Sani dan diketuai Adam Abu Kawi selaku jurulatih kumpulan ini. Ia dianggotai oleh Haseman Zain, Abdullah Suhaili, Nur Elfy Amir dan Awang Khairul Amilin Awang Sahfri.

Semenjak ditubuhkan pada bulan Januari 2008, kumpulan Asray turut mencatatkan sejarahnya yang tersendiri apabila muncul sebagai kumpulan yang berjaya meraih undian SMS tertinggi bagi Kategori Moden, FNK 2008.

Kumpulan itu juga pernah dijemput untuk membuat persembahan pada majlis Perasmian Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa 2009 di PWTC, Kuala Lumpur pada 3 Ogos lalu.

Turut mengiringi kumpulan Asray pada FNK 2009 itu nanti ialah kumpulan Istaiqaza dari Kuching akan mewakili Sarawak bagi Kategori Tradisi dengan mempertaruhkan lagu yang berjudul “Lakedasikal”.


Tamat.






.


No comments:

Post a Comment