Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 October, 2009

250 anggota wataniah join khemah tahuan siri 2 /2009 di Layar

SRI AMAN, Isnin (26 Okt) - Seramai 250 arang anggota Askar Wataniah Sukarelawan dari Batalion 2, Rejimen 511 Askar Wataniah unit Sarikei, Saratok, Betong dan Sri Aman sedang mengikuti Khemah Tahunan siri 2/2009 bertempat di Pusat Sumber Pembangunan Desa (PSPD) Layar, Betong.

Khemah Tahunan yang berlangsung selama lima belas hari bermula dari 24 Oktober hingga 7 November ini nanti adalah anjuran pihak Rejimen 511 Askar Wataniah Sarawak.

Pegawai bertanggungjawab terhadap Perkhemahan berkenaan, Kapten Haji Hamsein Haji Atar berkata 30 orang daripada 250 peserta itu adalah merupakan Askar Wataniah Sukarelawan dari Batalion 1 Unit Kuchung.

“Kesemua 30 orang peserta dari pasukan Askar Wataniah Sukarelawan dari Batalion 1 unit Kuching yang mengikuti Khemah Tahunan siri 2/2009 ini telah dikategorikan sebagai peserta tumpangan dan cerai,” katanya ketika dihubungi kelmarin.

Selain itu katanya aktiviti khemah ini diadakan adalah merupakan acara kemuncak kepada latihan yang diadakan sepanjang tahun ini oleh anggota Askar Wataniah Sukarelawan.

Kesemua 250 orang peserta berkenaan menurut beliau telah menjalani latihan tempatan selama 240 jam dan latihan lanjutan selama seminggu sebelum ini.

“Selain kita menerusi aktiviti khemah ini juga mahu menguji tahap kesediaan anggota askar wataniah disamping meningkatkan kemampuan pengetahuan mereka dari segi aspek ketenteraan, ujian kecergasan mental dan fizikal setiap anggota,” menurutnya.

Brigedier Jeneral Datuk Amar Abdul Aziz bin Hussain menurut Hamsein dijangka bakal merasmikan majlis perasmian pembukaan khemah tahunan ini pada 26 Oktober ini bermula jam 8 malam.

Khemah Tahunan siri 1/2009 yang melibatkan pasukan Batalion 1 dan 3 Askar Wataniah Sukarelawan ini telah pun diadakan di Sematan, Lundu dekat Kuching pada awal tahun ini.

Tamat...

No comments:

Post a Comment