Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

21 October, 2009

14 bakal Haji dan Hajah ke Mekah 27 Oktober ini




Caption:

1.SELAMAT BERANGKAT...Datu Rashid (kanan) sambil disaksikan oleh Haji Mustapha (tengah) sedang menyampaikan sumbangan kepada wakil Haji dan Hajjah iaitu Haji Suhaili (kiri) ketika berlangsungnya majlis malam tadi.

2.BAKAL HAJI DAN HAJAH...Antara muslim dan muslimah yang bakal menunaikan ibadat Haji dan Hajjah ke Mekah pada 27 Oktober ini.


SRI AMAN, Rabu (21 Okt) – Sejumlah 14 orang penduduk muslim dari bandar Sri Aman bakal berangkat ke Mekah, Arab Saudi bagi menunaikan ibadat Haji dan Hajjah di sana pada 27 Oktober ini.

Keberangkatan mereka ke Mekah pada 27 Oktober ini terdahulunya telah pun diraikan menerusi Majlis Kesyukuran dan Majlis Meraikan Bakal Haji serta Hajah 2009 M / 1430 H yang berlangsung di Masjid Bandar Sri Aman bermula jam 6 petang kelmarin.

Tujuh orang bakal Haji daripada jumlah keseluruhan terbabit adalah Muhi bin Jali, Muhiyuddin bin Isa, Simot bin Dan, Haji Sulaihi bin Rapaie, Awang Mustapha bin Awang Lamudin, Hamdan bin Sujang dan Hadian bin Sulaiman.

Manakala tujuh orang bakal Hajjah ini terdiri daripada Hajjah Simoi binti Haji Peri merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajijah binti Nusi, Saimah binti Jani, Zubaidah binti Salleh, Fatimahwati binti Abdullah, Napsiah binti Haji Haris dan Jamilah binti Mohammad.

Pada majlis itu kesemua bakal Haji dan Hajjah terbabit telah menunaikan solat Fardhu Maghrib pada jam 6.22 petang sebelum bermulanya majlis berzikir serta bacaan doa selamat yang telah dijayakan oleh kumpulan Zikir Annur Kampung Muhibbah Sri Aman sehingga jam 7.40 malam.

Pengerusi Lembaga Amanah Kebajikan Masjid Bandar Sri Aman, Datu Haji Abdul Rashid Haji Mohd Aziz kemudiannya telah menyampaikan sumbangan kepada bakal Haji dan Hajjah ini kepada wakilnya iaitu Haji Suhaili bin Rapaie sambil disaksikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Masjid Bandar Sri Aman iaitu Haji Mustapha Salleh

Majlis diteruskan lagi dengan solat Fardhu Isyak berjemaah bersama 300 orang penduduk Islam di bandar ini sebelum kesemua mereka dijemput untuk menghadiri majlis jamuan makan malam di Dewan Serbaguna Masjid Bandar Sri Aman selepas itu.

Kesemua 14 orang bakal Haji dan Hajjah ini akan berangkat ke Mekah dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching dengan menggunakan penerbangan jam 7.30 malam pada 27 Oktober ini.

Tamat.




No comments:

Post a Comment