Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 October, 2009

100 peserta hadir program Ceramah Kesihatan


Caption: UNTUK ALBUM...Para peserta bergambar kenangan ketika berlangsungnya ceramah itu baru-baru ini.

SRI AMAN, Isnin (26 Okt) – Sejumlah 100 orang peserta melibatkan diri dalam Ceramah Kesihatan yang berlangsung di sebuah hotel tempatan dalam bandar Sri Aman baru-baru ini.

Ceramah yang berkaitan dengan Kanser Payu Dara dan Kanser Pangkal Rahim itu adalah merupakan anjuran Persekutuan Perkumpulan Wanita Sarawak (PPWS) kawasan Sri Aman dan Normah Medical Specialist Centre Kuching.

Sambil dikendalikan oleh Dr Suria Idris dari Normah Medical Specialist Centre Kuching, cemarah terbabit telah dihadiri oleh para peserta yang terdiri daripada ahli PPWS, MAKSAK, PERKIM dan lain-lain Badan Bukan Kerajaan (NGO) dalam bandar ini.

Pengerusi Kawasan, PPWS Sri Aman, Nur Khadijah Abdullah ketika ditemui berkata ceramah ini bertujuan untuk memberi kesedaran kepada golongan wanita agar tidak mengambil ringan tentang masalah kesihatan tersebut.

“Kanser Payu Dara dan Pangkal Rahim adalah merupakan penyakit pembunuh nombor satu bagi golongan wanita pada masa sekarang.

“Justeru diharap agar ceramah kesihatan yang dikendalikan oleh Dr Suria Idris ini dapat menyedarkan golongan wanita akan betapa pentingnya langkah pencegahan awal berbanding rawatan,” menurut beliau.

Ceramah Kesihatan yang bermula dari jam 2.15 petang hingga 3.30 petang itu turut dihadiri oleh Pengerusi Daerah PPWS Sri Aman, Saidah Saibi dan Kanselor Mas Shamshiah Haji Maslem.

Tamat.


No comments:

Post a Comment