Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 September, 2009

Tangkal Engkerabun 'tawan' Pantu


Caption: INI DIA...Donny sedang menunjukkan tangkal Engkerabun manakal isterinya, Theresa menunjukkan tumbuhan Lemba Kumang digunakan untuk membuat tangkal tersebut.

SRI AMAN, Selasa (1 Sept)– Penggunaan Tangkal Engkerabun mula mendapat perhatian penduduk di kawasan Pantu, Sri Aman terutamanya mereka yang menetap di Kampung Selantik, Ili.

Utusan Sarawak yang kebetulan berada di kampung berkenaan mendapati bahawa penduduk di situ mula membuat Tangkal Engkerabun yang dipercayai mampu mengelakkan si pemakainya daripada terkena jangkitan wabak Influenza A atau H1N1.

“Kepercayaan terhadap mimpi tidak harus disangkal. Kami, masyarakat Iban percaya kepada mimpi berhubung penggunaan Tangkal Engkerabun seperti mana yang dilaporkan oleh media massa sebelum ini.

“Jika itulah yang dikatakan oleh mimpi (penggunaan tangkal terbabit) maka tidak salah saya sebagai orang Iban untuk cuba memakai Tangkal Engkerabun ini demi mengelakkan diri dari terkena jangkitan H1N1,” menurut Donny Daniel.

Beliau yang kini berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia mula mengamalkan pemakaian Tangkal Engkerabun terbabit setelah disyorkan oleh isterinya yang membaca akhbar berhubung tindakan penduduk Lubok Antu yang memakai tangkal tersebut sebelum ini.

“Pembuatan Tangkal Engkerabun adalah cukup mudah sekiranya penduduk berjaya mendapatkan tumbuhan Lemba Kumang dan melilitkannya dengan benang berwarna merah.

“Kebetulan terdapat Lemba Kumang yang tumbuh di sekitar rumah bapa mertua saya di sini (Selantik Ili). Jadi isteri saya, Theresa Terliang, mengambil kesempatan untuk membuat Tangkal Engkerabun bagi kegunaan kami sekeluarga,” menurut beliau.

Sementara itu seorang penganut Kristian dari Lubok Antu iaitu Helda anak Ijau masih percaya kepada amalan penggunaan ‘Engkerabun’ itu dengan harapan agar ia mampu mengelakkan jangkitan wabak H1N1.

Beliau tidak kisah sekiranya orang menganggap pengunaan Tangkal Engkerabun itu adalah tahyul memandangkan pemakaian tangkal terbabit ‘bukan diwajibkan’ dan bergantung sepenuhnya kepada kepercayaan seseorang individu itu.

“Tiada paksaan untuk memakai ‘Engkerabun’ kerana ia adalah atas kerelaan seseorang yang mahu memakainya. Bagaimanapun dalam masa yang sama nasihat doktor juga harus diterima,” menurut beliau.

Tamat.

1 comment:

  1. Ukai ka nyindir sapa-sapa.. tang nya meh ti nyadi ngagai bangsa kitai Iban... Nti iya ukai Kristian tauka agi megai pengarap lama, ndai ga ngawa laban nya nang pengarap sida. Tang nti dah ngaku diri Kristian agi ga bekena ke engkerabun.. bakani nya??? Amat iya tau mada nya nitih ke pengarap ati diri TANG enti dah Kristian, titip meh nggau manah pengarap Kristian nya... Ingat ka pesan dalam bup Kudus tu... Anang nunu anak diri empu ka piring atas alta kita. Anang neju ka bangsa kita ngaga sebarang pengawa tenong,nujum,beburong, besebut ka leka puchau, tauka ngena PENGAROH,nyadi manag, bertanya nasip ari dunya pemati tauka nyadi orang ti ngangau ka semengat orang dunya pemati. Tuhan ti Allah Taala kita begedi ka Orang ti ngereja pengawa ti jai tu. ( Ulang Adat 18:10-12) Lambar 232

    ReplyDelete