Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 September, 2009

Program penempatan pekerja di Dwn Suarah 10 dan 11 Oktober ini!!

SRI AMAN, Rabu (30 Sept) – Berita baik untuk belia di Bahagian Sri Aman. Jabatan Tenaga Kerja Sarawak, Kementerian Sumber Manusia akan menganjurkan Program Penempatan Pekerjaan bertempat di Dewan Suarah Sri Aman pada 10 dan 11 Oktober ini.

Menerusi faks yang diterima hari ini Program Penempatan Pekerjaan pada tarikh itu nanti bertujuan memberi peluang kepada para pencari kerja dari sekitar Sri Aman untuk mengintai peluang pekerjaan yang ditawarkan menerusi program terbabit.

“Program Penempatan Pekerjaan secara tidak langsung mewujudkan satu pentas yang bakal menemukan para pencari pekerja dari sekitar daerah Sri Aman terhadap para majikan yang ingin menawarkan peluang kerja terhadap mereka.

“Untuk itu pihak kami telah menjemput sejumlah 19 buah syarikat swasta, institusi dan jabatan kerajaan untuk membuka kaunter pameran masing-masing di Dewan Suarah Sri Aman ketika berlangsungnya Program Penempatan Pekerjaan ini kelak,” menurut kenyataan faks berkenaan.

Antara aktiviti yang bakal dijalankan pada program itu nanti adalah pendaftaran diri secara on-line menerusi laman web www.jobmalaysia.gov.my, pengambilan dan temuduga terbuka oleh majikan yang terlibat, sesi kaunseling dan bimbingan kerjaya dan sesi penerangan tentang undang-undang perburuhan.

“Justeru belia yang berminat boleh hadir pada program itu nanti akan berlangsung dari jam 8.30 pagi hingga 5 petang pada 10 Oktober dan 8.30 pagi hingga 2.30 petang untuk 11 Oktober.

“Para pencari pekerja dari sekitar Bahagian Sri Aman tanpa mengira latar belakang pendidikan diharap agar tidak melepaskan peluang masing-masing untuk mencari kerjaya baru menerusi program ini nanti,” katanya.

Ahli Parlimen Sri Aman, Masir anak Kujat akan hadir ke Dewan Suarah Sri Aman pada 10 Oktober ini bagi merasmikan Program Penempatan Pekerjaan itu nanti.

Terdahulu Program Penempatan Pekerjaan adalah merupakan program kedua di bandar ini selepas penganjuran Pesta Kerja yang buat pertama kalinya diadakan oleh Jabatan Tenaga Rakyat Bahagian Sri Aman pada 3 November tahun 2007.

Tamat.

No comments:

Post a Comment