Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 September, 2009

PKR ditolak di Enteban


Caption: TOLAK PKR...Tr Mau (tengah), Bau (kiri) dan Rimong (kanan) ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

SRI AMAN, Isnin (28 sept) – Populariti parti KeAdilan Pakatan Rakyat (PKR) masih belum dapat menandingi populariti parti Barisan Nasional (BN) dikalangan penduduk kawasan luar bandar dalam Bahagian Sri Aman sehingga sekarang.

Ia terbukti apabila penduduk dari Rumah Mau anak Draman, Enteban Skrang dalam kawasan daerah kecil Engkilili, Sri Aman menolak hasrat pihak PKR yang mahu mengadakan mesyuarat bersama penduduk di situ kelmarin.

“Sebelum itu pihak PKR ada mengadakan mesyuarat di Tr Irak, Merindun pada hari Sabtu lepas namun tidak mendapat sambutan mengalakkan daripada penduduk di rumah panjang itu sendiri.

“Selepas itu mereka mahu mengadakan mesyuarat di sini kelmarin namun hasrat mereka saya tolak kerana tidak mahu ‘mengotorkan’ rumah panjang ini,” kata Tr Mau, 68, kepada pemberita hari ini sambil menambah bahawa PKR bercadang mahu menubuhkan pergerakan wanita di rumah Irak, Merindun berkenaan.

Rombongan PKR ke rumah Irak, Merindun dan Rumah Mau, Enteban itu diketuai oleh Ahli Parlimen Ampang merangkap Ketua Pergerakan Wanita PKR, Hajah Zuraida Kamaruddin, Ketua Pergerakan Wanita PKR Sarawak, Ibi Uding, Ketua Pergerakan Wanita PKR Sarawak Lubok Antu, Agnes Chandu Daud dan Beginda Minda.

Seorang penduduk rumah panjang berkenaan iaitu Bau anak Nyawai, 58, pula berkata bahawa kehadiran PKR tidak diperlukan oleh penduduk rumah panjang di situ pada masa sekarang.

Ini kerana kerajaan yang diteraju oleh komponen Barisan Nasional (BN) menurut beliau telah melaksanakan tugas dengan baik untuk melaksana pelbagai projek pembangunan di kawasan mereka sehingga ke masa sekarang.

Seorang lagi penduduk di situ iaitu Rimong anak Ajang, 39, tidak mahu PKR berkempen di rumah panjang mereka memandangkan beliau tidak pernah memberikan sokongan terhadap parti pembangkang berkenaan sebelum ini.

“Penduduk di sini termasuk saya masih menyokong parti komponen BN. Jadi tidak perlulah pihak PKR bertandang ke rumah panjang kami di sini untuk menyebarkan ideologi politik mereka,” menurut beliau.

Tamat.


No comments:

Post a Comment