Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

02 September, 2009

Pertandingan menghias api pelita di Kampung Muhibbah 9 September


Mugshot: RAMLI ABU SERA

SRI AMAN, Rabu (2 Sept) – Suasana menjelang sambutan Perayaan Hari Raya Aidilfitri 2009 di bandar ini bakal disemarakkan lagi dengan penganjuran Pertandingan Menghias Api Pelita dan Lampu Elektrik di Kampung Muhibbah Sri Aman pada 18 September ini.

Pertandingan Menghias Api Pelita dan Lampu Elektrik ini adalah merupakan anjuran Jawatankuasa Keselamatan Dan Kebersihan Kampung (JKKK) Zon Tengah Kampung Muhibbah Sri Aman.

“Pertandingan yang bakal berlangsung pada 18 September ini nanti akan melibatkan penyertaan penduduk dari lima buah zon dalam kawasan Kampung Muhibbah Sri Aman ini

“Tujuan utamanya tidak lain adalah untuk untuk menyemarakan lagi suasana sambutan perayaan Hari Raya Aidilftri yang bakal diraikan oleh seluruh utama Islam tidak lama lama lagi,” menurut pengerusi pertandingan tersebut iaitu Ramli Abu Sera.

Menurutnya, antara lima zon dalam kawasan Kampung Muhibbah yang bakal mengambil bahagian dalam pertandingan ini adalah zon tengah, zon selatan, zon barat, zon utara dan zon timur.

Semua penduduk dari kawasan zon yang terlibat dalam pertandingan itu kelak menurut beliau harus menetapi syarat reka bentuk perhiasan pelita yang dinilai dari segi penggunaan lampu elektrik dan jumlah pelita.

Syarat ini menurut beliau sekaligus mengalakkan setiap penduduk dalam kawasan zon Kampung Muhibbah itu untuk mengindahkan rumah dan kawasan kediaman masing-masing bersempena perayaan Hari Raya Aidilftri ini nanti.

“Penduduk dari kelima-lima kawasan zon ini boleh mendapatkan borang penyertaan dengan kadar bayaran sebanyak RM5 untuk satu borang dan tarikh tutup penyertaan pertandingan ini adalah pada 7 September ini.

“Pertandingan ini hanya akan berlangsung selama satu malam iaitu bermula dari jam 9 malam pada hari pertandingan berkenaan,” katanya yang juga merupakan ketua juri hakim bagi pertandingan tersebut.

Ramli berkata, pemenang Pertandingan Menghias Api Pelita dan Lampu Elektrik ini akan membawa pulang hadiah berupa trofi, hamper dan sijil untuk pemenang kedudukan pertama hingga kedudukan ke-6 pertandingan ini.

Sesiapa yang berminat boleh mendapatkan borang penyertaan dari Wan Hanapi Tku Haji Sapiee, Ramli Abdul Rahman, Kederi Jaya (dol) atau menghubungi beliau sendiri di talian 013-5773491.

Tamat…


No comments:

Post a Comment