Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 September, 2009

Penduduk Punggu frust - wayar bumi tembaga kena cilok




1.DI CANTAS..Sebahagian daripada komponen wayar tembaga yang dipotong untuk dicuri oleh pihak tidak bertanggungjawab di Kampung Punggu, Pantu semenjak Ogos lalu.

2.HILANG...Gambar menunjukkan sebahagian daripada komponen wayar tembaga pada bahagian bawah tiang elektrik di Kampung Punggu yang hilang dicuri oleh penjenayah bermula Ogos lalu.

PANTU, Isnin (28 Sept) – Penduduk Kampung Punggu dalam daerah kecil Pantu, Sri Aman kini berada dalam dilemma berhubung kehadiran golongan pencuri ‘harta kerajaan’ di kawasan kampung mereka semenjak bulan Ogos lalu.

Golongan terbabit bertindak mencuri komponen tembaga dalam saluran kabel yang dipercayai berfungsi sebagai wayar bumi di tiang utama penyalur bekalan elektrik berhampiran kampung penduduk terbabit.

“Kes ini mula-mula berlaku pada bulan Ogos tahun ini apabila lima orang lelaki dengan menggunakan kenderaan Pajero tiba di tiang elektrik utama perkampungan kami dan memberi alasan bahawa mahu memperbaiki sistem pendawaian elektrik di situ.

“Mereka kemudiannya menutup suis utama pada tiang elektrik terbabit menyebabkan ketiadaan bekalan elektrik terhadap penduduk di sini bermula awal pagi hari berkenaan sehingga jam 3 pagi pada hari yang berikutnya,” dakwa seorang penduduk di situ iaitu Mei Biong ketika ditemui Utusan Sarawak kelmarin.

Setelah diperbaiki semula oleh pihak berwajib, penduduk kampung menurut beliau mula berasa bimbang apabila dimaklumkan mengenai kehilangan komponen tembaga dalam wayar bumi pada tiang utama elektrik terbabit.

Kejadian ke-2 menurut Mei kemudiannya berulang kembali tidak lama selepas itu apabila pihak yang tidak bertanggungjawab mencuri semula komponen tembaga dalam kabel wayar bumi pada tiang terbabit.

“Tindakan penjenayah itu menyebabkan penduduk di sini kembali dilanda masalah ketiadaan elektrik dan kami kemudiaannya mengambil langkah berjaga-jaga dengan memerhati keadaan sekitar tiang utama elektrik terbabit selepas itu,” katanya.

Bagaimanapun dua hari lepas, penduduk kampung menurut beliau mula mengesan kehadiran seorang lelaki tidak dikenali yang cuba mengorek sesuatu di kawasan tiang elektrik utama berkenaan.

Apabila disoal oleh penduduk kampung, lelaki berkenaan menurut Mei memberitahu bahawa ia cuma menumpang teduh di perhentian bas berhampiran tiang elektrik berkenaan.

“Penduduk percaya lelaki itu cuba mencari saki baki komponen tembaga di tiang terbabit. Setelah mendapati bahawa kehadiran dirinya dicurigai oleh penduduk kampung maka lelaki tersebut dipercayai terus beredar dari lokasi terbabit.

“Justeru kami penduduk kampung di sini berharap agar pihak berkuasa memberi perhatian serius terhadap masalah ini kerana dikhuatiri bahawa golongan terbabit mungkin akan melakukan tindakan yang sama di perkampungan penduduk yang lain,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment