Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

17 September, 2009

Masih ramai wanita kurang yakin dalam politik - Empiang

BETONG, Jumaat (18 Sept) – Masih ramai golongan wanita yang tidak yakin untuk memegang jawatan tinggi dalam sesebuah parti politik di negara ini demikian menurut Senator Dato Sri Empiang Jabu.

Senario seperti itu menurut beliau misalannya terbukti apabila majoriti golongan wanita ini menolak untuk dicalon bagi memegang jawatan tinggi dalam sesebuah parti politik terbabit.

“Mereka ini tiada masalah sekiranya diminta untuk melaksanakan tugasan rutin untuk parti kecuali apabila mereka dipelawa untuk menjadi calon bagi memegang jawatan tinggi dalam parti politik itu.

“Apabila berlakunya senario ini maka timbullah persoalan iaitu : Tiada orang lain kah? Perkara ini sememangnya amat mengecewakan kerana untuk memperkuatkan parti golongan wanita juga harus seiring bersama lelaki dan bersikap positif bagi tujuan terbabit,” menurut beliau.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perasmian Mesyuarat Perwakilan Mesyuarat Perwakilan cawangan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) N.31 Layar bertempat di Dewan Panglima Rentap, Betong hari ini.

Selain itu Empiang juga menasihatkan semua ahli PBB untuk berusaha lebih gigih bagi menolak kemasukan pihak pembangkang ke dalam negeri ini.

Ahli PBB menurut beliau tidak harus memberi peluang kepada pihak pembangkang untuk memasuki negeri ini memandangkan rakyat masih memerlukan kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk memajukan hidup mereka.

“Dengan kata lain semua ahli PBB perlu bersikap positif. Kesemua kita haruslah sama-sama berjuang untuk memperkukuhkan kekuatan parti kita demi memperjuangkan kebajikan hidup rakyat dari masa ke semasa,” katanya.

Majlis Perasmian Mesyuarat Perwakilan Mesyuarat Perwakilan cawangan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) N.31 Layar itu telah disempurnakan oleh Timbalan Presiden II merangkap Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Dr Alfred Jabu anak Numpang.

Hadir sama ialah Naib Yang Dipertua Kanan PBB merangkap Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Douglas Uggah Embas, Setiausaha Agung PBB, Dr Stephen Rundi, Ahli Jawatankuasa Majlis Tertinggi PBB, Aidan Wing dan ketua cawangan N32 PBB Bukit Saban, Robert Lawson Chuat, Setiausaha Eksekutif PBB Ibupejabat, Awang Bujang Awang Antek, Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Isik Utau dan Watson Bangau.

No comments:

Post a Comment