Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 September, 2009

Lapan langkah untuk pacu pertanian di Sri Aman - Masir


Caption: PENERANGAN...Masir (kiri) dan Isa (kanan) ketika berlangsungnya mesyuarat penubuhan MPPP Sarawak kawasan Sri Aman di sini hari ini.

SRI AMAN, Selasa (29 Sept) – Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat telah membariskan lapan buah langkah untuk mempertingkatkan industri pertanian dikalangan penduduk dalam kawasan Sri Aman ini.

Lapan buah langkah ini ialah projek penanaman komersial, penanaman Kayu Gaharu, projek Ikan Air Tawar, Penternakan Kambing Boa, projek Nelayan Laut Dalam, Penanaman Padi secara Komersial, perlaksanaan projek Ladang Kontrak dan penanaman lada hitam secara besar-besaran.

“Langkah pertama iaitu projek penanaman komersial ini mencakupi penanaman Serai Wangi manakala langkah kedua iaitu penanaman Kayu Gaharu pula akan diterapkan menerusi penggunaan teknologi suntikan.

“Langkah keempat iaitu penternakan kambing jenis Boa, itik dan ayam juga dilihat boleh membuahkan hasil yang besar bagi memacu industri pertanian di Sri Aman,” katanya ketika mempengerusikan Mesyuarat Penubuhan MPPP Sarawak kawasan Sri Aman bertempat di sebuah hotel tempatan dalam bandar ini hari ini.

Selain itu Masir juga langkah ketujuh iaitu projek Ladang Kontrak juga boleh mengalak pertumbuhan industri pertanian dalam kawasan ini sekiranya ia dilaksanakan oleh penduduk.

Ini projek Ladang Kontrak menurut beliau boleh menjamin hasil keluaran pertanian penduduk berkenaan dibeli oleh syarikat yang telah mengikat perjanjian terhadap mereka sebelum ini.

“Justeru diharap agar kesemua lapan langkah diatas dapat membuka ruang pertanian yang lebih luas terhadap penduduk dalam kawasan Sri Aman.

“Setiap ketua kaum yang telah mengenalpasti potensi pertanian dari kelapan-lapan langkah ini boleh menghantar kertas kerja masing-masing ke pihak jabatan pertanian dan lain-lain agensi berkaitan untuk tindakan selanjutnya,” menurut beliau.

Hadir sama dalam mesyuarat penubuhan MPPP Sarawak kawasan Sri Aman ini turut dihadiri oleh Timbalan Pengarah FAMA Negeri Sarawak iaitu Isa bin Haji Hamzah dan pegawai dari agensi kerajaan serta swasta dalam daerah ini.

Terdahulu MPPP telah ditubuhkan di 222 buah kawasan Parlimen di Malaysia oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani bagi merancang, menyelaras dan memantau projek pertanian di setiap kawasan parlimen yang melibatkan kakitangan kerajaan, ahli politik, dan Swasta / NGO.

Tamat.

No comments:

Post a Comment