Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 September, 2009

Kampung Melayu di Betong bakal berubah wajah - Jabu


Caption: TERIMALAH...Jabu (tiga kanan) menyampaikan cek kepada Pengerusi Surau Takwa Kampung Baru Melayu, Betong, Haji Wan Alek Tunku Manshor sambil disaksikan oleh Uggah (dua kanan) dan Romie (kanan sekali).

BETONG, Selasa (22 Sept) – Berita baik untuk penduduk dari kawasan perkampungan Melayu di Betong apabila kerajaan mengemukakan bercadang untuk membina Tebingan Sungai di Sungai Layar, Betong menerusi Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10) ini nanti.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Dr Alfred Jabu anak Numpang berkata cadangan pembinaan tebingan sungai itu nanti melibatkan kawasan Kampung Melayu Hilir hingga ke Kampung Melayu Hulu.

“Projek yang boleh dikenali sebagai Tebingan Kampung Melayu Sungai Layar ini sekaligus mampu mengubah wajah persekitaran kawasan perkampungan Melayu yang terdapat di Betong.

“Lagipun projek tebingan sungai ini nanti sekiranya diluluskan kelak bakal menarik kedatangan lebih ramai pengunjung tempatan mahupun luar negara untuk datang ke Betong,” menurut beliau.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Program Lawatan ke Lima Buah Kampung Melayu di bahagian Betong bersempena dengan aktiviti Kunjung-Mengunjungi perayaan Hari Raya Adilftri 2009 di Surau Darul Takwa Kampung Baru Hulu, Betong, pada Ahad lalu.

Bagaimanapun Jabu ketika berucap pada program itu tidak menerangkan jumlah kos sebenar untuk membina tebingan sungai itu nanti dan sebaliknya berkata ia bakal menelan kos pembinaan yang besar sekiranya diluluskan bawah RMK10.

Hadir sama ialah Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Douglas Uggah Embas, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN( Bukit Saban, Robert Lawson Chuat, Senator Dato Sri Empiang Jabu, Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Isik Utau dan Residen Bahagian Betong Romie Sigan Daniel.

Dalam majlis itu Jabu dan Uggah masing-masing telah menyampaikan sumbangan wang berjumlah lebih daripada RM96,000 kepada 320 keluarga untuk lima buah Kampung Melayu di Bahagian Betong.

Lima buah Kampung Melayu itu ialah Kampung Melayu, Pasa, Betong Kampung Baru Hilir, Betong, Kampung Baru Hulu, Betong. Kampung Tengah, Betong dan Kampung Hilir, Betong.

Dalam kunjungan itu juga Jabu dan Uggah turut menyampaikan peruntukan kerajaan yang mencatatkan nilai keseluruhan berjumlah RM22,500 kepada lima buah buah surau di persekitaran Betong. Masjid Jamek, Betong pada majlis itu menerima RM10,000.

Tamat.


No comments:

Post a Comment