Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 September, 2009

Jangan buang sampah dalam parit - kata Mong kepada penduduk Tanjung Bijat


Caption: SELAMAT HARI RAYA…..Mong (tengah) dan Masir (dua kiri) bergambar bersama penduduk setempat semasa tiba dalam majlis itu.

SRI AMAN, Selasa (29 sept) – Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Begunan, Mong anak Dagang menasihatkan penduduk di kampung Tanjung Bijat supaya tidak membuang sampah-sarap sesuka hati ke dalam sistem peparitan yang berdekatan.

Beliau berkata demikian ekoran aduan yang diterima olehnya berhubung tindakan penduduk yang gemar membuang sampah ke dalam parit sehingga menyebabkan sistem peparitan di situ tersumbat.

“Tindakan penduduk kampung Tanjung Bijat yang suka membuang sampah secara sesuka hati di kawasan parit boleh menyebabkan berlakunya bencana banjir di kawasan itu serta di kawasan yang lain.

“Justeru saya menasihatkan agar penduduk dalam kawasan Tanjung Bijat berhenti berbuat demikian sebelum berlakunya banjir besar akibat longgokan sampah sarap di parit hasil tindakan mereka sendiri,” menurut beliau.

Mong berkata demikian ketika berucap di Majlis Ramah Tamah Aidilfitri 2009 anjuran Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Melayu, Tanjung Bijat Sri Aman di Dewan Serbaguna di sini pada Ahad lalu..

Selain itu beliau juga menasihatkan penduduk kampung Tanjung Bijat agar membuang sampah ke tempat pembuangan kawasan yang ditetapkan demi menjaga kebersihan alam sekitar dalam kawasan masing-masing.

Terdahulu Mong pada majlis itu telah mengumumkan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) bernilai RM5,000 kepada JKKK Kampung Melayu Tanjung Bijat.

Manakala Masir yang turut hadir pada majlis berkenaan turut mengumumkan peruntukan sebanyak RM3,000 kepada jawatankuasa masjid kampung berkenaan.

Tamat.


No comments:

Post a Comment