Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

23 September, 2009

Jalani ujian kesihatan percuma di CNI esok!

SRI AMAN, Rabu (23 Sept) – Orang ramai dipelawa untuk menjalani pemeriksaan kesihatan secara percuma yang akan berlangsung di premis pengedar Creative Network International (CNI) Sri Aman esok (Khamis 24 September).

Pengurus pengedaran CNI Sri Aman Thien Siew Chiang ketika memberitahu media berkata program pemeriksaan kesihatan secara percuma ini akan berlangsung dari jam 10 hingga 5 petang pada tarikh yang dinyatakan.

“Menerusi motto ‘amalkan gaya hidup sihat demi diri dan keluarga’, pihak kami telah mengadakan semula pemeriksaan kesihatan secara percuma ini khas kepada semua orang ramai di bandar Sri Aman.

“Menerusi sesi pemeriksaan kesihatan secara percuma ini nanti orang ramai akan berpeluang menjalani ujian saringan tekanan darah tinggi, denyutan jantung, kadar gula dalam darah, tahap kolestrol dan BMI,” katanya.

Kesemua ujian saringan menerusi program pemeriksaan kesihatan secara percuma ini nanti menurut beliau akan dikendalikan oleh Dr Thomas Chong yang dijemput khas dari Semenanjung Malaysia bagi tujuan itu.

“Beliau (Thomas Chong) adalah merupakan seorang doktor pemakanan kesihatan dan juga penceramah antarabangsa yang sebelum ini pernah dijemput untuk mengendalikan ceramah di China, Hong Kong, Taiwan, Brunei dan Singapura.

“Justeru kehadiran beliau ke sini pada pemeriksaan kesihatan secara percuma ini nanti diharap mampu menarik kedatangan lebih ramai penduduk dalam bandar Sri Aman pada tarikh dan masa yang telah dinyatakan,” katanya.

Thien juga menambah bahawa sehingga kini hampir 300,000 penduduk Malaysia menghidapi penyakit tekanan darah tinggi manakala 200,000 penduduk pula mengidap penyakit kolestrol tinggi. Dengan jumlah perokok menjangkau nilai 30.6 peratus, hampir 1,000 penduduk dalam negara ini mengidap masalah kadar gula dalam darah yang tinggi.

Tamat.

No comments:

Post a Comment