Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 September, 2009

Jabu cadang anjur pekit Nganyam Tikai Buah


Caption: SELAMAT DATANG….Jabu bersalam dengan penduduk-penduduk Tr Anti, Saka dalam majlis itu. Turut kelihatan Romie (belakang Jabu) dan Pengerusi Biro Wanita Saka Agnes Anyum (kiri sekali).

oleh Edwin Raoh (edwinraoh@gmail.com)

BETONG (27 Sept) : Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Dr Alfred Jabu anak Numpang mencadangkan agar diadakan pertandingan yang disebut dalam bahasa Iban “Nganyam Tikai Buah’ untuk masyarakat Iban di Betong pada tahun depan.

Menurutnya, pertandingan itu akan dibahagikan kepada dua zon iaitu zon pertama ialah terdiri daripada masyarakat Iban yang tinggal di sekitar Rimbas dan Paku dan zon kedua pula Layar, Sepak dan Padeh.

Sehubungan itu untuk menjayakan pertandingan ini kelak maka peserta akan diberi tempoh selama hingga 6 hingga 9 bulan untuk menyiapkan anyaman itu sebelum diadili oleh hakim yang telah dilantik, jelas Jabu.

“Jadi kita beri masa selama 6 hingga 9 bulan untuk menyiapkan sepenuhnya anyaman itu kerana kita beri peluang kepada peserta untuk mencari ‘Bemban’ bahan yang digunakan untuk membuat anyaman itu,” katanya.

Beliau yang selaku Menteri Pembangunan Luar Bandar merangkap Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Perhubungan berkata demikian semasa merasmikan Biro Wanita Rumah Panjai Anti, Saka, disini, semalam.

Sementara itu kata Jabu Pertandingan Pua Kumbu untuk penduduk Betong juga akan diadakan pada 2011.

Beliau berkata, tujuan pertandingan ini diadakan untuk memberi peluang kepada generasi hari ini mengenali lebih dekat bahan-bahan yang digunakan untuk mereka Pua Kumbu.

Disamping itu supaya kebudayan dan pakaian tradisi kaum Iban tidak akan pupus ditelan zaman, tambahnya.

“Jadi kita adakan pertandingan ini secara bergilir-gilir tahun depan kita adakan pertandingan ‘Nganyam Tikai Buah’ manakala pertandingan Pua Kumbu 2011 dengan satu tujuan supaya aktviti –aktiviti kaum Iban zaman dulu terus menjadi tatapan muda-mudi hari ini,”

Sebanyak tujuh Biro Wanita hadir dalam majlis itu dimana setiap Biro menerima peruntukkan RM3000 daripada Jabu.

Tujuh Biro Wanita tersebut ialah Biro Wanita Saka, Penurin, Suri, Serudit, Skrang, Tanjong dan Entanak.

Sementara itu Jabu juga memperuntukkan RM16,200 kepada rumah panjang Anti yang mempunyai 54 keluarga untuk kegunaan membaiki rumah panjang mereka. Setiap keluarga akan menerima RM300.

Turut hadir dalam majlis itu Residen Bahagian Betong Romie Sigan Daniel, kakitangan-kakitangan kerajaan dan ketua-ketua masyarakat sekitar Betong.

Tamat...


No comments:

Post a Comment