Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 September, 2009

Broadband Komuniti untuk penduduk Lubok Antu dan Engkilili - Nyalau



Caption: SELAMAT DATANG...Rayong (tengah) dan Nyalau (kiri beliau) ketika tiba di Rumah Empading, Nanga Bunu, Skrang untuk merasmikan majlis di situ hari ini.

original fax n pic by Edwin Raoh

ENGKILILI, Khamis (24 sept) – Status kepenggunaan jalur lebar internet di kawasan Lubok Antu dan Engkilili bakal dipertingkat dengan adanya perlaksanaan projek Broadband Komuniti di kedua-dua kawasan itu dalam masa terdekat kelak.

Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak berkata perlaksanaan projek Broadband Komuniti hasil sumbangan Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan itu secara tidak langsung memudahkan penduduk dari kedua-dua kawasan untuk menggunakan kemudahan internet selepas ini.

“Golongan graduan universiti tempatan misalannya berpeluang untuk mencari pekerjaan masing-masing apabila projek Broadband Komuniti ini siap dilaksanakan sepenuhnya di Lubok Antu dan Engkilili kelak.

“Projek ini juga turut memberi kesenangan kepada golongan pelajar untuk menyambung pelajaran ke peringkat institusi pengajian tinggi dalam atau luar negara ini urusan terbabit banyak melibatkan penggunaan internet berbanding ‘mengisi borang’,” kata Nyalau.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Program Info Bestari anjuran Jabatan Penerangan Malaysia Sarawak Bahagian Sri Aman dengan kerjasama Komuniti Bestari Nanga Bunu bertempat di Rumah Empading, Nanga Bunu, Skrang dalam daerah kecil Engkilili, Sri Aman hari ini.

Untuk menjayakan perlaksanaan ini kata Nyalau, seramai empat orang individu akan dilatih sebelum mereka layak diberi tugas untuk mengendalikan pusat Broadband Komuniti di Lubok Antu dan Engkilili kelak.

“Dua orang akan bertugas mengendalikan pusat Broadband Kominiti di Lubok Antu manakala dua orang lagi akan bertugas untuk mengendalikan pusat yang sama di Engkilili.

“Pejabat bagi mengendalikan pusat Broadband Kominiti di Lubok Antu serta Engkilili kini sudah pun dikenalpasti dan pihak kita berharap agar projek itu berjaya memberi manfaat sepenuhnya kepada penduduk di masa akan datang,” katanya.

Justeru beliau berharap agar penduduk terutamanya golongan pelajar atau graduan dari kawasan Lubok Antu dan Engkilili tidak menyalahgunakan kemudahan Broadband Kominiti apabila ia sudah ditubuhkan kelak.

Nyalau pada majlis itu telah mengumumkan peruntukan bernilai RM10,000 kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Nanga Bunu manakala RM3,000 lagi kepada biro wanita rumah panjang terbabit.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa, Pegawai Penerangan Bahagian Sri Aman / Betong, Charles Sigat Ason, Pegawai Penerangan Daerah Betong, Koh Kumbong, Pegawai Penerangan JASA bagi Parlimen Lubok Antu dan Sri Aman iaitu Geoffery Ricky Maba dan Whelton Lumpoi.

Tamat.

No comments:

Post a Comment