Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 September, 2009

Awasi penggunaan internet dikalangan anak2 - Rayong


Caption: PENGHARGAAN...Rayong (kiri) menerima cenderamata daripada Tr Empading (kanan) sambil disaksikan oleh Nyalau (tengah) ketika berlangsungnya majlis itu kelmarin.

ENGKILILI, Jumaat (25 Sept) – Ibubapa dinasihat untuk memantau tindak-tanduk anak-anak ketika mereka sedang memanfaatkan pengunaan Teknologi Komunikasi dan Internet (ICT) dari masa ke semasa.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa berkata internet merupakan satu medium yang menawarkan pelbagai sumber maklumat tanpa batas terhadap mana-mana individu yang melayarinya.

“Dengan kata lain, anak-anak terdedah kepada sumber internet tanpa batas termasuk mengenai perkara yang bercorak positif dan negatif ketika mereka melayari kemudahan terbabit.

“Justeru adalah amat penting ibubapa memantau tindakan anak-anak ketika mereka internet. Benarkan mereka melayari internet untuk mencari sumber yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan dan bukannya yang tidak memberi manfaat kepada mereka,” kata beliau.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Program Info Bestari anjuran Jabatan Penerangan Malaysia Sarawak Bahagian Sri Aman dengan kerjasama Komuniti Bestari Nanga Bunu bertempat di Rumah Empading, Nanga Bunu, Skrang kelmarin.

Selain itu Rayong juga mahu golongan belia lepasan sekolah atau universiti untuk memanfaatkan kemudahan internet terbabit untuk mencari pekerjaan atau menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi.

“Bagaimanapun adalah tidak elok sekiranya golongan terbabit mengambil peluang dengan menggunakan kemudahan internet ini untuk menghentam pihak kerajaan hasil hasutan pihak tertentu.

“Jangan salahgunakan internet. Sebaliknya manfaatkanlah kemudahan internet itu dengan sebaik yang mungkin untuk memperbaiki masa depan hidup diri masing-masing dan bukannya dengan tujuan sia-sia,” kata beliau.

Rayong menerusi majlis itu telah mengumumkan peruntukan bernilai RM7,000 kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Nanga Bunu manakala RM3,000 lagi kepada biro wanita rumah panjang terbabit.

Majlis yang dirasmikan oleh Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak itu turut dihadiri oleh Pegawai Penerangan Bahagian Sri Aman / Betong, Charles Sigat Ason, Pegawai Penerangan Daerah Betong, Koh Kumbong, Pegawai Penerangan JASA bagi Parlimen Lubok Antu dan Sri Aman iaitu Geoffery Ricky Maba dan Whelton Lumpoi.

Tamat...






No comments:

Post a Comment