Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

12 August, 2009

Snowdan dan Masir bantu kampung terjejas bekalan air di Balai Ringin


Caption: PRIHATIN...Snowdan (tengah kiri) dan Masir (tengah kanan) sedang menyalurkan bantuan bekalan air kepada penduduk ketika berlangsngnya program berkenaan baru-baru ini.

BALAI RINGIN, Rabu (12 Ogos) – Beberapa buah perkampungan di kawasan Parlimen Sri Aman khususnya dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Balai Ringin menerima bantuan bekalan bantuan air tambahan semenjak 8 Ogos lalu iaitu ketika berlangsungnya musim kemarau di negeri ini pada masa sekarang.

Bekalan air tambahan terbabit adalah merupakan inisiatif daripada Ahli Parlimen Sri Aman, Masir anak Kujat dan ADUN Balai Ringin, Snowdan Donald Lawan ekoran masalah kekurangan air yang dihadapi oleh penduduk dari beberapa buah perkampungan dalam kawasan pilihan raya masing-masing.

“Antara kampung yang menerima bekalan air tambahan daripada saya dan Masir ialah Semada Belatok, Semada Tengah, Semada Mawang Ruan Tengah, Ruan Jaya dan Ruan Lama.

“Setiap kampung ini diperuntukkan sebanyak 1000 gelen air dan mereka akan menerimanya secara bergilir bermula pada empat hari yang lalu,” kata Snowdan ketika ditemui pada Program Pra Merdeka di Kampung Sungai Pinang Baru, Balai Ringin, Serian baru-baru ini.

Bantuan berupa 1000 gelen air tambahan ke kampung berkenaan menurut beliau telah dibahagikan kepada dua buah tangki simpanan air yang mana beliau dan Masir sendiri membeli tangki terbabit bagi tujuan berkenaan.

Justeru Snowdan berharap agar penduduk di kawasan yang mengalami kekurangan air ini berjimat cermat ketika memanfaatkan bantuan bekalan air itu walaupun pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) turut melakukan penghantaran bekalan air terhadap penduduk yang mengalami masalah ini.

“Jangan membazir air memandangkan kebanyakkan sumber bekalan air pada masa sekarang mula mengering walaupun pihak JKR tampil menyalurkan bekalan air dari masa ke semasa,” katanya.

Beliau juga turut menasihatkan penduduk di kawasan Balai Ringin agar tidak melakukan aktiviti pembakaran terbuka memandangkan api lebih mudah merebak ketika berlangsungnya musim kemarau pada masa sekarang.

Snowdan pada majlis ini mengumumkan peruntukkan bernilai RM3,000 kepada Biro Wanita Kampung Sungai Pinang Baru manakala Masir pula mengumumkan peruntukkan bernilai RM5,000 kepada jawatankuasa kemajuan dan keselamatan rumah panjang berkenaan.

Tamat.


No comments:

Post a Comment