Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

21 August, 2009

RM15 juta untuk bina bangunan baru SK Lubok Antu -


Caption: SELAMAT DATANG...Kedatangan Nyalau disambut oleh kakitangan SESCO dan guru sebelum bermulanya majlis tersebut semalam.

pix n fact by Edwin Raoh

LUBOK ANTU, Sabtu (22 Ogos) – Sekolah Kebangsaan (SK) Lubok Antu di sini bakal berubah wajah dalam tempoh satu tahun setengah mulai sekarang apabila kerajaan telah memperuntukan sebanyak RM12 juta bagi tujuan pembinaan bangunan baru di sekolah terbabit tidak lama lagi.

Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Kem Kecemerlangan dan Motivasi Calon Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) 2009 bertempat di SESCO Township, Lubok Antu semalam.

Menurut beliau pembinaan bangunan baru SK Lubok Antu itu amat penting bagi menampung keperluan pembelajaran murid-murid di situ disamping mempertingkat kemudahan prasarana pendidikan sekolah berkenaan pada tahun akan datang.

“Disamping itu ia juga merupakan kewajipan pihak kerajaan untuk mempertingkatkan taraf pendidikan penduduk luar bandar dalam negeri ini khususnya di kawasan Lubok Antu.

“Justeru diharap agar pembinaan bangunan baru terbabit akan memacu taraf peningkatan pendidikan penduduk di Lubok Antu ini selain mengejar matlamat kerajaan untuk melahirkan golongan modal insan yang lebih cemerlang di masa akan datang,” kata beliau.

Selain itu Nyalau juga menasihatkan para pelajar yang gagal memasuki institusi pengajian am agar tidak mudah berputus asa memandangkan golongan itu juga boleh memasuki institusi kemahiran di negara.

Golongan terbabit menurut beliau boleh menyambung pembelajaran di kebanyakkan institusi kemahiran terutamanya MARA untuk merebut peluang pekerjaan yang sedia ada sekarang atau pada masa hadapan.

“Jangan terus bekerja di kedai kopi kerana gagal masuk ‘U’ (universiti). Ini kerana gagal memasuki ‘U’ tidak bererti anda gagal dalam hidup memandangkan portfolio kerja pada masa sekarang banyak menjurus kepada bidang kemahiran.

“Oleh itu saya menggesa pelajar yang tidak berjaya ke U agar merebut peluang pembelajaran ke institusi kemahiran yang terdapat di negeri ini demi masa depan masing-masing,” katanya.

Tamat.
.

No comments:

Post a Comment