Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 August, 2009

Pesta Benak Sri Aman pertengahan Oktober ini !

SRI AMAN, Rabu (26 Ogos) – Pesta Benak Sri Aman dijangka akan berlangsung pada pertengahan bulan Oktober ini demikian menurut Residen Bahagian Sri Aman, Abang Shamshuddin bin Abang Seruji.

Bercakap kepada pemberita sebaik selesai merasmikan Kempen Kibar Jalur Gemilang di sini pagi tadi, satu mesyuarat yang melibatkan para wakil rakyat dari daerah Sri Aman akan diadakan di Pejabat Residen Sri Aman pada 3 September ini bagi mendapatkan maklumbalas mereka berhubung penganjuran pesta itu.

“Pihak kita mahu mendapatkan pendapat serta maklumbalas daripada semua YB (wakil rakyat) menerusi mesyuarat itu nanti berhubung hasrat untuk menganjurkan Pesta Benak Sri Aman pada pertengahan bulan Oktober tahun ini.

“Justeru pihak kami berharap agar Pesta Benak Sri Aman dapat dianjurkan pada tahun ini demi memenuhi permintaan orang ramai dari sekitar bandar Sri Aman,” katanya.

Bagaimanapun kata Shamshuddin berkata pihaknya hanya mempunyai sejumlah RM50,000 bagi tujuan penganjuran Pesta Benak di bandar Sri Aman pada pertengahan bulan Oktober ini.

Penganjuran Pesta Benak Sri Aman menurut beliau memerlukan sekurang-kurangnya RM150,000 bagi menjayakan semua acara atau program yang berlangsung dalam pesta itu kelak.

“Peruntukan bernilai RM50,000 dari pihak Kerajaan Negeri kini sudah pun berada dalam tangan pihak kita manakala selebihnya baki keperluan kos penganjuran pesta itu akan kita usahakan kelak,” katanya.

Sebagai persediaan untuk penganjuran Pesta Benak Sri Aman itu nanti, pihaknya menurut Shamshuddin telah pun meminta pihak Jabatan Saliran dan Peparitan (DID) Sri Aman untuk mengarahkan pihak pemaju menyiapkan segera Stesen Pemerhatian Benak Bandar Sri Aman yang terletak di sebelah Kubu Alice Sri Aman sebelum ini.

“Kita telah meminta pihak DID Sri Aman untuk mengarahkan pemaju menyiapkan projek tersebut pada penghujung bulan September ini bagi membolehkan penganjuran Pesta Benak Sri Aman di Taman Tebingan Sungai Sri Aman dan Stesen Pemerhatian Benak Bandar Sri Aman.

“Saya percaya dengan siapnya Stesen Pemerhatian Benak Bandar Sri Aman ini nanti, pelbagai acara menarik dapat ditambah dalam penganjuran Pesta Benak Sri Aman ini nanti,” katanya.

Tamat.





No comments:

Post a Comment