Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 August, 2009

Penduduk perlu serius tangani AEDES - Harden


Caption:

SEMPURNA....Harden menyempurnakan majlis perasmikan program tersebut dengan menyiram bunga di perkarangan hadapan Rumah Umbek, Kampung Dayak Baru di sini baru-baru ini.

pix originally taken by Edwin Raoh


SRI AMAN, Rabu (19 Ogos) - Menteri Muda Kemajuan Tanah Sarawak Datuk Francis Harden anak Hollis mahu penduduk lebih serius dalam menangani ancaman wabak penyakit Demam Denggi di kawasan masing-masing dalam bandar ini.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Kempen Gotong-Royong dan Anti Nyamuk anjuran Majlis Daerah Sri Aman (MDSA) Rumah Umbek, Kampung Dayak Baru, Jalan Kejatau, Sri Aman baru-baru ini.

“Penularan wabak Denggi perlu dikekang oleh semua penduduk dalam bandar ini untuk sepanjang waktu tanpa mengharapkan langkah pencegahan awal oleh pihak berkuasa tempatan di sini.

“Penduduk menerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di kawasan masing-masing perlu mengambil inisiatif sendiri untuk membasmi kehadiran nyamuk Aedes yang menjadi ejen utama penularan penyakit pembunuh berkenaan,”katanya.

Antara langkah yang boleh dilaksanakan oleh penduduk menurut Harden adalah dengan menjemput pihak berkuasa tempatan untuk mengadakan ceramah mengenai langkah mengawal dan membasmi penyakit berkenaan.

Maklumat yang diperoleh oleh penduduk menerusi ceramah ini kata beliau secara tidak langsung membolehkan penduduk dalam sesebuah kawasan penempatan itu untuk berdikari menangani penularan penyakit tersebut.

“JKKK juga perlu lebih tegas dalam memberikan arahan terhadap anak buah untuk menjaga tahap kebersihan di kawasan kediaman masing-masing dan buangkan segala sampah yang dipercayai boleh menjadi habitat pembiakan nyamuk itu.

“Jika penduduk menerusi JKKK masing-masing komited melaksanakan langkah ini maka saya percaya kawasan penempatan mereka akan bebas dari ancaman penyakit Demam Denggi selepas ini,” katanya.

Terdahulu Harden yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang diberi penghormatan menanam bunga di kampung itu berkenaan sambil disaksikan oleh para ketua kaum dan kakitangan Majlis Daerah Sri Aman yang hadir pada majlis itu.

Tamat.

No comments:

Post a Comment