Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

21 August, 2009

Penduduk boleh mohon peruntukan dari jabatan kerajaan bukan dari Yb sahaja - Snowdan


Caption: UNTUK PENDUDUK...Snowdan (tengah) sambil dibantu oleh pegawai kerajaan dan penduduk ketika menguji mesin pelerai padi di Kampung Menyan A baru-baru ini.

BALAI RINGIN, Sabtu (22 Ogos) – Penduduk tidak semestinya perlu mensasarkan permohonan atau permintaan mengenai peruntukkan pembangunan atau lain-lain projek daripada wakil rakyat di kawasan masing-masing demikian kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin, Snowdan anak Donald Lawan.

Ini kerana selain wakil rakyat menurut beliau, penduduk juga boleh menghantar permohonan atau permintaan terhadap agensi atau jabatan kerajaan yang menyediakan peruntukkan berkaitan dengan kehendak masing-masing.

“Selain YB (Yang Berhormat), penduduk juga mempunyai banyak saluran untuk mendapatkan peruntukkan pembangunan dan salah satunya ialah daripada agensi serta jabatan kerajaan di kawasan masing-masing.

“Justeru kita harus faham bahawa tidak kesemua bentuk bantuan ataupun pembangunan dari segi apa jua aspek tertumpu kepada seorang wakil rakyat di kawasan masing-masing,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penyerahan Mesin Pelerai Padi yang mencatatkan nilai berjumlah RM10,000 bertempat di Kampung Menyan A, Balai Ringin, Serian baru-baru ini.

Selain itu Snowdan juga menasihatkan para ketua kaum di sini agar mengamalkan sikap ingin tahu tentang saluran yang boleh mereka manfaatkan bagi tujuan permohonan projek pembangunan di kawasan masing-masing.

Para ketua kaum ini menurut beliau boleh memdapatkan maklumat daripada pejabat daerah, pejabat residen, pusat khidmat, kaunter perkhidmatan, tele-khidmat, e-khidmat dan banyak lagi bagi tujuan berkenaan.

“Menerusi saluran ini para ketua kaum boleh berkongsi segala maklumat yang mereka perolehi daripada agensi-agensi kerajaan bersama para penduduk di kawasan pegangan masing-masing.

“Ia secara tidak langsung boleh mengurangkan pergantungan penduduk terhadap wakil rakyat di kawasan masing-masing sekiranya mereka ingin memohon peruntukan bagi tujuan pembangunan selepas ini,” katanya.

Snowdan menerusi majlis itu telah memperuntukan sebanyak RM5,000 kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Menyang A manakala RM2,000 lagi kepada biro wanita rumah panjang terbabit.

Hadir sama ialah Penolong Pengarah Pertanian Samarahan, Annuar John dan Penolong Pegawai Pertanian Serian, Tedwin Beti.

Tamat.

No comments:

Post a Comment