Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 August, 2009

Menjelang sambutan Bulan Puasa di Simanggang; apa kata penduduk?







Mugshot:

1.AZLAN...Positif
2.ISMAIL...Disiplin
3.SHUKOR...Kawal nafsu

SRI AMAN, Jumaat (21 Ogos) – Umat Islam khususnya dalam bandar Sri Aman bakal menunaikan ibadat puasa masing-masing bermula esok iaitu 1 Ramadhan atau 22 Ogos untuk tempoh satu bulan ini.

Umat Islam akan berdepan dengan cabaran puasa dengan menahan keinginan hawa nafsu terutamanya makan serta minum masing-masing bermula dari terbitnya matahari pagi hinggalah terbenam matahari sepanjang tempoh waktu bulan Ramadhan terbabit.

Ismail bin Rosli, 30, dari Kampung Tengah, Sr Aman berpendapat bahawa amalan berpuasa dapat mempertingkatkan lagi disiplin dalam diri seseorang umat Islam lebih-lebih ketika berlangsungnya sambutan bulan Ramadhan di negara ini.

“Menerusi amalan berpuasa umat Islam dapat membiasakan diri dengan cara untuk mengawal nafsu pemakanan seseorang disamping mengajar setiap umatnya untuk mengawal segala nafsu lain yang bertentangan dengan ajaran agama,” katanya ketika ditemui Utusan Sarawak hari ini.

Bagi Shukor bin Shaidi, 35, dari Kampung Hilir Sri Aman, amalan berpuasa secara tidak langsung mengkehendaki setiap umat Islam mengawal nafsu lain yang mencakupi akal serta minda.

“Dengan kata lain, amalan berpuasa ketika berlangsungnya bulan Ramadhan haruslah dijadikan sebagai satu peluang bagi setiap umat Islam untuk mempertingkatkan disiplin dalam diri masing-masing,” katanya.

Sementara itu Azlan bin Ahmad dari Kampung Hilir berpendapat penghayatan amalan berpuasa ketika sambutan Bulan Ramadhan boleh membentuk sikap positif dalam diri setiap umat Islam ke arah melahirkan masyarakat bersatu padu dan mentaati perintah Allah S.W.T untuk menjauhi segala laranganNya.

Katanya umat Islam perlu melakukan amalan yang baik sepanjang sambutan Bulan Ramadhan kerana ganjarannya adalah amat besar di sisi Tuhan berbanding dengan bulan-bulan lain.

“Para umat Islam jangan persia-siakan kedatangan bulan Ramadhan ini sebaliknya manfaatkanlah bulan terbabit dengan melakukan pelbagai amalan mulia dengan hati yang penuh ikhlas.

“Allah S.W.T memandang mulia setiap para umatnya yang mengerjakan pelbagai amalan baik ketika berlangsungnya sambutan Bulan Ramadhan dan memberikan pahala kepada umat yang mentaati perintahNya,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment