Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 August, 2009

Kuatkuasa letak tanda harga bermula 1 September ini - Shamshuddin




Caption: BEGINI...Shamshuddin sedang menerangkan cara penggunaan kad tanda harga kepada seorang peniaga sambil dilihat oleh Esmanto (kiri beliau) ketika berlangsungnya kempen berkenaan hari ini.

SRI AMAN, Selasa (25 Ogos) – Tindakan penguatkuasaan undang-undang secara tegas akan diambil terhadap mana-mana peniaga di bandar ini yang gagal meletakkan tanda harga pada barangan yang dijual secara runcit mulai 1 September ini.

Pengerusi Gerakan Pengguna Bahagian Sri Aman, Abang Shamshuddin bin Abang Seruji berkata demikian kepada pemberita sebaik sahaja selesai Majlis Pelancaran Kempen Tanda Harga bertempat di Pasar Tamu, Sri Aman hari ini.

Menurut beliau adalah menjadi satu kesalahan kepada para peniaga di bawah Seksyen 3 (1) Perintah Kawalan Harga (Penandaan Harga Oleh Peruncit) 1993 jika gagal meletakkan tanda harga pada barangan jualan runcit masing-masing mulai tarikh tersebut.

“Jika disabitkan bersalah para peniaga di bawah akta berkenaan itu boleh dikenakan denda tidak melebihi RM15,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-dua sekali.

“Justeru peniaga barangan runcit dinasihatkan berbuat demikian memandangkan pihak kami (Gerakan Pengguna) dengan kerjasama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan sentiasa memantau penguatkuasaan undang-undang terbabit bermula 1 September ini,” menurut beliau.

Terdahulu Shamshuddin yang juga Residen Bahagian Sri Aman sambil diiringi oleh Ketua Cawangan KPDNKK Bahagian Sri Aman, Wan Roslan Esmanto bin Wan Johari bersama dengan ahli Gerakan Pengguna Bahagian Sri Aman telah melancarkan Kempen Tanda Harga bertempat di Pasar Tamu Sri Aman bermula jam 9 pagi hari ini.

Beliau bersama ahli Gerakan Pengguna Bahagian Sri Aman pada majlis itu telah memantau aktiviti penjualan barangan runcit dikalangan peniaga di Pasar Tamu dan warung penjualan makanan serta minuman berdekatan sambil mengedarkan sekitar 200 keping kad tanda harga terhadap mereka menerusi majlis berkenaan.

Kempen terbabit yang bakal berakhir pada 31 Ogos ini mengkehendaki semua peniaga terbabit untuk mengisi nama barangan runcit, harga dan jumlah unit barangan runcit pada kad tanda harga yang telah mereka terima pada majlis itu.

Tamat.

No comments:

Post a Comment