Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 August, 2009

Ketua kaum harus turun padang terang dasar kerajaan kepada rakyat - Simoi


Caption: PENGHARGAAN....Charles (dua kanan) sedang menyampaikan cenderahati kenang-kenangan kepada Simoi (tiga kanan) sambil diperhatikan oleh yang lain semasa berlangsungnya majlis berkenaan dekat sini baru-baru ini.

Thanks to Sulamain Amut from JASA for pix n facts

SRI AMAN, Rabu (19 Ogos) – Ketua kaum harus turun padang di kawasan masing-masing untuk menerangkan dasar pembangunan kerajaan terhadap penduduk dari masa ke semasa demikian menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi binti Haji Peri.

Penerangan mengenai dasar pembangunan kerajaan terhadap penduduk oleh para ketua kaum kata beliau amat penting agar pihak lain tidak mengambil kesempatan untuk mengelirukan fikiran mereka lebih-lebih lagi ketika menjelang pilihan raya negeri akan datang.

“Penduduk tidak harus dibiarkan keliru dengan segala tohmahan yang dilemparkan kepada mereka mengenai keburukan kerajaan oleh pihak tertentu terutamanya ketika menjelang musim pilihan raya.

“Justeru Ketua Kampung atau Tuai Rumah, Penghulu, Kaunselor dan pemimpin Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) harus tampil sepanjang masa untuk menerangkan dasar pembangunan kerajaan terhadap penduduk di kawasan masing-masing,” menurut beliau

Simoi berkata demikian ketika berucap semasa merasmikan Program Info Bestari anjuran Jabatan Penerangan Bahagian Sri Aman bertempat di Rumah Luang, Tanjung Bijat, Sri Aman dekat sini baru-baru ini.

Selain itu beliau juga mengingatkan ketua kaum agar tidak menyalahgunakan kuasa yang telah kerajaan berikan kepada mereka dengan meracuni fikiran penduduk untuk menolak kerajaan.

Tindakan sebegini menurut Simoi boleh memberikan impak negatif terhadap perlaksanaan pembangunan di kawasan mereka apabila penduduk yang dihasut oleh mereka sebelum itu bertindak menentang kerajaan.

“Akibatnya ialah kampung itu akan ketinggalan dari segi pembangunan. Justeru saya berharap agar ketua kaum jelas tentang peranan sebenarnya untuk membantu kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk memajukan negeri ini,” menurut Simoi.

Hadir bersama ialah Pegawai Penerangan Bahagian Sri Aman / Betong, Charles Sigat Asson, Pegawai Penerangan Daerah Sri Aman, Abdul Latip Shamsudin, Pegawai Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Bahagian Sri Aman, Sulaiman Amut, Kaunselor Mas Shamsiah Haji Maslem, Pengerusi K-Bestari Kampung Pangkat / Stumbin, Shamsudin Saliman serta ketua kaum dari sekitar daerah ini.

Terdahulu, Hajah Simoi telah mengumumkan peruntukan bernilai RM2,500 kepada rumah panjang Luang dan K-Bestari kampung Pangkat / Stumbin bagi tujuan pembelian kipas angin di situ.

Tamat...

No comments:

Post a Comment