Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 August, 2009

Jangan halang tugas pemaju kata Rayong


Caption: SELAMAT ULANGTAHUN...Dr Rayong (dua kiri) bersama Nyalau (tiga kiri) dan Tr Ragai (kiri sekali) sedang memotong kek sebagai tanda menyambut ulangtahun ke-7 penubuhan JKKK rumah panjang terbabit baru-baru ini.

pix n story by Edwin Raoh

ENGKILILI, Rabu (19 Ogos) – Penduduk kaum Iban terutamanya mereka menetap di kawasan rumah panjang diingatkan agar tidak menghalau pihak pemaju atau syarikat yang hendak melaksanakan projek kerajaan di kawasan rumah panjang masing-masing.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa berkata demikian ekoran tindakan penduduk yang cuba membantah tindakan pihak pemaju dalam melaksanakan sesebuah projek pembangunan yang melintasi kawasan tanah mereka.

“Perbuatan seumpama itu bukan sahaja kurang bijak malah amat merugikan kerana seluruh penduduk di rumah panjang tersebut akan berasa ‘kempunan’ untuk menikmati faedah projek pembangunan kerajaan gara-gara disebabkan oleh masalah yang ditimbulkan oleh seorang atau dua orang individu.

“Merasai faedah pembangunan adalah lebih baik daripada tiada. Justeru adalah wajar seluruh penduduk rumah panjang itu sendiri memberikan kerjasama sepenuhnya terhadap pemaju untuk merasakan sesuatu projek pembangunan di kawasan masing-masing,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam majlis Pemimpin Bertemu Rakyat bertempat di Rumah Ragai, Duri Bangat anjuran Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Ragai dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Sarawak N.28 Engkilili baru-baru ini.

Selain itu Rayong juga menasihatkan penduduk Iban di kawasan rumah panjang agar menilai sedalam-dalamnya kebolehan pihak pembangkang dalam memimpin perjuangan kebajikan hidup mereka selepas ini.

Pihak pembangkang menurut beliau masih belum mampu menyaingi kebolehan pihak Barisan Nasional (BN) dalam memimpin negeri ini dan ia telah menerusi bukti kepesatan pembangunan yang dinikmati oleh Sarawak pada masa sekarang.

Justeru penduduk kaum Iban menurut Rayong perlu ‘mempertahankan’ nikmat yang kini mereka kecapi agar Sarawak dapat melangkah setapak lebih ke hadapan dalam arus permodenan negeri pada masa hadapan.

Rayong menerusi majlis itu telah mengumumkan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) berjumlah RM7,000 kepada JKKK Rumah Ragai dan RM3,000 lagi kepada biro wanita rumah panjang berkenaan.

Hadir sama ialah Pegawai Penerangan Parlimen JASA P.203 Lubok Antu, Geoffery Baja anak Ricky Maba, Pembantu Luar Kanan JASA N.28 Engkilili, Edwin Ancheh dan para kakitangan kerajaan dari sekitar daerah ini.

Majlis yang dirasmikan oleh Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak itu dihadiri oleh 40 orang Tuai Rumah dan 700 orang penduduk dari sekitar rumah panjang di daerah kecil Engkilili ini.

Tamat.





.



No comments:

Post a Comment