Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 August, 2009

Jangan cepat melenting - Nyalau


Caption: SELAMAT DATANG...Nyalau bersalam dengan penduduk-penduduk rumah panjang sebaik sahaja tiba dalam majlis itu.


LUBOK ANTU, Khamis (27 Ogos) – Penduduk rumah panjang tidak harus cepat melenting sekiranya kerajaan lambat menunaikan permintaan mereka selama ini demikian menurut Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak.

Kata beliau rata-rata penduduk rumah panjang bersifat emosional apabila permintaan mereka lambat ditunaikan kerajaan dan seterusnya bertindak menyokong pembangkang disebabkan perkara itu.

“Apabila mereka (penduduk rumah panjang) ‘merajuk’, pihak pembangkang akan bertindak mengeksploitasi keadaan ini untuk meraih sokongan politik mereka bagi menghadapi musim pilihan raya.

“Akibatnya ialah penduduk rumah panjang akan bertindak menentang kerajaan iaitu Barisan Nasional (BN) apabila menjelangnya pilihan raya di negeri ini,” katanya ketika berucap merasmikan Maljis Pemimpin Bersama Rakyat di rumah panjang Ungkie, Lubok Antu baru-baru ini.

Penduduk rumah panjang sebaliknya menurut Nyalau harus faham bahawa permintaan mereka terhadap kerajaan akan melalui pelbagai prosedur sebelum permintaan mereka itu diluluskan.

“Permintaan penduduk rumah panjang itu juga akan diteliti secara terperinci oleh kerajaan lebih-lebih lagi jika ianya membabitkan hal pembangunan di kawasan mereka itu sendiri.

“Dengan kata lain proses ini akan mengambil masa. Justeru saya berharap agar penduduk rumah panjang lebih bersabar untuk menunggu permintaan mereka ditunaikan oleh kerajaan dan bukannya bertindak emosional dengan menyokong pembangkang,” kata beliau.

Turut hadir dalam majlis itu ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batang Ai, Malcom Mussen anak Lamoh dan para ketua kaum dalam daerah ini.

Tamat….




No comments:

Post a Comment