Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 August, 2009

Buah Naga ganjil di Batu Lintang, Sri Aman


Caption: GANJIL...Foo sedang menunjukkan Buah Naga yang bercantum dengan cadang pokok induknya ketika ditemui semalam.


fact n pix by ZULIA HAJI JEMAT

SRI AMAN, Khamis (20 Ogos) – Seorang pengusaha kebun di kawasan Undop, Batu Lintang, Sri Aman terkejut apabila tanaman Buah Naga miliknya tidak mengeluarkan buah dari bunga namun sebaliknya bercantum dengan pokok Buah Naga itu sendiri.

Foo Nam Sing ketika ditemui berkata beliau menyedari kejadian aneh berkenaan ketika sedang memantau perkembangan tanaman Buah Naga di kebun milik beliau seminggu yang lalu.

“Buah Naga biasanya terhasil dari bunga yang tumbuh di sepanjang pokok induknya sendiri namun kali ini tidak apabila Buah Naga yang saya perolehi ini bercantum pada bahagian hujung cabang pokok induknya sendiri.

“Saya menganggap kejadian ini sebagai aneh dan oleh itu saya berhasrat mahu menyimpan Buah Naga yang ganjil ini sebagai salah satu koleksi perhiasan di rumah,” katanya sambil menambah bahawa beliau tidak menjual Buah Naga terbabit kepada orang yang berminat untuk menyimpannya.

Beliau yang telah menanam sebanyak 30 buah pokok Buah Naga di kebun milik keluarganya juga mendakwa tidak pernah mendengar atau melihat Buah Naga yang bercantum dengan pokok induknya sebelum ini.

Utusan Sarawak ketika menemui beliau juga turut mendapati bahawa Buah Naga ganjil berkenaan telah bercantum dengan cabang pokok yang tumbuh di bahagian pangkal utama pokok Buah Naga berkenaan.

Dengan kata lain Foo secara keseluruhannya bukan sahaja memiliki Buah Naga yang ganjil malahan turut memiliki pokok induknya yang mengeluarkan cabang di kawasan pangkal pokok terbabit.

“Lazimnya cabang itu akan tumbuh di penghujung pokok induk itu sendiri. Namun Buah Naga yang ganjil ini terhasil menerusi cabang yang tumbuh di kawasan pangkal pokok induk itu sendiri,” katanya.

Tamat.


No comments:

Post a Comment