Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 August, 2009

Aki Manang bakal tampil dengan album baru


Caption: BAKAL HIT...Aki Manang dan Via Edward menunjukkan gaya possing masing-masing selepas ditemuramah mengenai kemunculan album terbarunya tidak lama lagi.

- 26 Ogos


Artis sensasi dari syarikat rakaman Galaxy Sound Production iaitu Aki Manang bakal tampil dalam sebuah album baru yang diberi judul Gerenti Nyeraoh pada penghujung bulan Oktober ini nanti.

Beliau ketika yang ditemui Utusan Sarawak hari ini berkata album Gerenti Nyeraoh itu nanti bakal turut menampilkan dua orang lagi penyanyi iaitu Lemambang Lemai dan Via Edward.

“Lemambang Lemai sebelum ini pernah terkenal dengan Babe (keluaran syarikat Era Music Iban tahun 2005) manakala Via Edward pula adalah juara Pertandingan Karaoke yang diadakan bersempena sambutan Pesta Ikan Tapah di Pantu, Sri Aman pada bulan April tahun ini.

“Album Gerenti Nyeraoh bakal menampilkan pelbagai jenis rentak musik yang semestinya boleh diterima oleh seluruh lapisan masyarakat di negeri ini antaranya ialah Rock, Cha Cha, Balada, Bollydut, Joget dan sebagainya,” menurut beliau.

Aki Manang atau juga dikenali sebagai DJ Joukoq berkata album ini bakal menampilkan 12 buah lagu antaranya ialah Sulu Bekau Jalai Lipan, Dunya Petang Asai Terang, Udah Ngeresap, Dara Boss...?, Indu Gerobi, Sulu Lari Nepan Pusun, Mun Kamek Taok, Aku Nemu Dirik, Anang Ngumpan, Idup Begulai Sama, Bedau Bisi Nama dan Aku Mati Rotax.

Lagu Sulu Bekau Jalai Lipan, Dunya Petang Asai Terang, Udah Ngeresap, Dara Boss...?, Indu Gerobi, Sulu Lari Nepan Pusun dan Mun Kamek Taok dalam album ini akan dibawa oleh beliau sendiri manakala lagu Aku Nemu Dirik dan Anang Ngumpan pula akan di bawa oleh Via Edward.

Lemambang Lemai menerusi album ini akan membawa lagu Bedau Bisi Nama disamping berduet dengan Aki Manang menerusi lagu berjudul Aki Mati Rotax. Aki Manang juga akan berduet dengan Via Edward membawa lagu Idup Begulai Sama.

“Kesemua lagu dalam album ini telah digubah oleh saya sendiri, Jesly Jabu, komposer muda yang meniti populariti iaitu Roland Latoi anak Senlulau, Cikgu Lin dan Mummy Rika.

“Album ini masih proses pengambaran di Kuching dan Sri Aman. Justeru saya berharap agar para peminat musik Iban tempatan di negeri ini untuk memberikan sokongan terhadap album Gerenti Nyeraoh apabila ianya berada di pasaran menjelang akhir Oktober ini nanti,” katanya.

Aki Manang juga turut menasihatkan para peminat lagu Iban di negeri ini untuk mendengar lagu Iban yang menampilkan muzik asli kaum Iban itu sendiri dan bukannya ‘muzik celup’ yang kemudiannya diubahsuai menjadi lagu Iban.

Beliau juga turut menambah bahawa album ini nanti secara tidak langsung akan mempromosi anak jati kelahiran daerah kecil Pantu, Sri Aman iaitu Via Edward dalam persada muzik Iban tempatan.

“Via juga merakamkan penghargaan terhadap wakil rakyat di kawasan beliau iaitu Snowdan Donald Lawan dan Masir Kujat kerana telah menganjurkan Pesta Ikan Tapah di Pantu pada bulan April lalu yang secara tidak langsung memberi peluang kepada Via untuk menjadi juara karaoke pada pesta berkenaan sebelum ini,” katanya.

Tamat.


No comments:

Post a Comment