Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 June, 2009

Parti politik juga perlu amal nilai konsep 1Malaysia kata Masir

BALAI RINGIN, Isnin (29 Jun) – Penerapan nilai konsep 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini sebenarnya tidak terhad kepada rakyat dalam negara ini khususnya di Sarawak.

Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Gawai Ngiling Tikai 2009 anjuran Parti Rakyat Sarawak (PRS) Bahagian N.25 Balai Ringin bertempat di Dewan Serbaguna, Balai Ringin, Serian pada malam Sabtu lalu.

Menurut beliau, konsep 1Malaysia ini sebenarnya boleh disemai dikalangan ahli dalam setiap parti dalam negara ini mahupun ianya datang daripada pihak Barisan Nasional (BN) atau pembangkang.

“Penerapan nilai konsep 1Malaysia dikalangan ahli dalam sesebuah parti itu juga amat penting. Ini kerana rakyat akan mengikut tindak-tanduk ahli parti sama ada daripada BN atau pun pembangkang berhubung konsep ini.

“Jika konsep ini diamalkan oleh ahli parti maka nescaya rakyat berbilang kaum dalam negara ini juga akan mengikuti jejak langkah kita untuk menjayakan perlaksanaan konsep terbabit,” katanya selaku mewakili Timbalan Menteri Kemajuan Wilayah dan Luar Bandar, Datuk Joseph Entulu Belaun dalam merasmikan majlis berkenaan.

Dengan adanya penerapan nilai konsep 1Malaysia ini secara menyeluruh, Masir yakin bahawa rakyat akan dapat bersama-sama dengan kerajaan untuk menjayakan segala perlaksanaan projek pembangunan di negara ini pada masa akan datang.

Impak kejayaan perlaksanaan projek pembangunan itu pada masa akan datang menurut beliau akan memberikan keuntungan terhadap semua rakyat berbilang kaum dalam seluruh kawasan negara ini.

“Kepimpinan menerusi teladan. Itulah perkara paling penting yang harus setiap ahli parti tunjukkan terhadap rakyat di sekeliling kawasan mereka menerusi alaman konsep 1Malaysia selepas ini.

“Rakyat tidak akan mengamalkan konsep 1Malaysia ini jika pemimpin di peringkat parti tidak mengamalkannya terlebih dahulu. Justeru saya menyeru semua ahli parti agar bersama-sama menjayakan amalan konsep 1Malaysia demi kebaikan rakyat,” katanya.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin, Snowdan Donald Lawan, Timbalan Residen Sri Aman, Desmond Douglass Jerukan, penasihat PRS Bahagian N.25 Balai Ringin, Donald Lawan, setiausahanya Abah Unggie dan Pegawai Pelajaran Daerah Sri Aman, Walter Lamat Kiyai.


Tamat.

No comments:

Post a Comment